Tisdagsdrink; Linje 10/Tjoget

Så i Måndags var det dags att besöka det nyöppnade ”Tjoget” vid Hornstull(Hornsbruksgatan 24 närmare bestämt). ”Tjoget” är namnet på ett tredelat koncept som består av kafé,restaurang och en barberare.

Fiket ”Bisou-Bisou” har inte öppnat ännu så jag kan inte yttra mig. Barberaren ”Roy&Son” har troligtvis inte mycket för mig som kvinna. Produkter och presentkort till män i min omgivning däremot. Det ser ut som en gammeldags barberare och interiören och själva valet av titeln ”barberare” ger mig intrycket att det drivs av någon som värnar om hantverket likväl som service. Första intrycket betyder allt. Vi får se med tiden om min magkänsla var att lita på.

Sist men inte minst; Linje 10. Restaurang och bar. Bardisken och delar av belysningen  är av den gamla skolan. Lokalen som sådan ganska modern i övrigt. En bra kontrast. Idén är väl att ta de bästa delarna av mysig fransk bistro och skippa den inpyrda lokalen, de skitiga hörnen och den ibland ganska trötta servicen. Istället blir det engagerade bartenders och det bästa av den kontinentaleuropeiska maten; en menu och drinklista som är elegant i sin enkelhet.

Barens fokus ligger på konjak( bring it!) och starkvin. Jag fastnade direkt för deras ekfatslagrade  Saratoga (om jag minns rätt).En Saratoga är  en Manhattan med hälften var av konjak och whiskey(istället för bara whiskey). Den smakar sammetslent. Jag tycker att det här är en kul trend, lagrade drinkar. Det är snart dags att öppna flaskan med min lagrade Manhattan, undrar hur den blev.

Som secondi blev det för min del en Tequila-Negroni(inte på menyn) men tillred med expertis,känsla och den bästa tequilan.

Fröken A. tog en drink som bestod av torr vermouth och Kirschwasser d.v.s en körsbärsprit. Sött och torrt. Hon var nöjd.

Jag tror på det här. Det blir fler besök. Då ska jag ta nogranna anteckningar och kort. Förhoppningsvis. Det är en informell stämmning och bra energi, vilket gör att jag sitter och pratar och roar mig istället för att kritiskt granska allt och lägga det på minnet. Samtidigt är det svårt att klaga på en sån sak. Jag är inte recensent; jag är en cocktailnörd som konstaterar att man här hittar något för sin egna kanske väldigt nischade smak men även något för sällskap som bara vill ha något gott att dricka.

-Suss

Kommentera

