Minty fresh

Eftersom det bara blir mörkare och kallare för var dag så ansåg jag igår kväll att det var dags att ”slutskörda mina myntaplantor”. En grönmynta och en äppelmynta som igår klipptes ner till rötterna.

De har gett mig mycket glädje; i trädgårdskolumnerna klagas det över att mynta växer som ogräs. Jag tackar och tar emot. Balkonglådorna har varit till bredden fylld med grönska och jag har varit till bredden fylld med mynta-te.

Men nu då?

1. Myntaolja;

Inspirerad av Tareq Taylor så försökte jag mig på en mynta-smaksatt olivolja. 1,5 dl blad till 1,5 dl olivolja. Jag hade även i en bit citronzest. Jag tror att det kommer bli gott till fisk, potatis och olika saker med fårost. Jag låter det stå i en vecka eller två  i en burk, och återkommer med resultat.

2. Frystorkat;

Bladen får styckfrysa på en bit bakplåtspapper i frysen. Sen åker de ner i en burk som förvaras i just frysen. Det är mycket troligt att jag kommer använda mynta även under vintern. Mynta kan dock inte torkas med något vidare resultat. Frysen it is.

3. Queen park swizzle; (Fo’ shizzel)

Det blev ingen igår men det har blivit ett par under sommaren. För de som gillar mojitos så är detta en mer nyanserad kusin. Skillnaden är mörk rom och ett par rejäla stänk angostura aromatic. För detta behöver man finhackad is. Antingen har man en iskross hemma eller så lägger man isbitar i en platspåse som läggs i en kökshandduk; sen är det bara banka med kavel el. dylik som gäller. Se till att du inte skadar något i dit hem typ golvet.

Queen par swizzle (approximering av vad de gör på Nobis guldbar); ger 1 drink

finfördelad is så att det räcker till 2/3 av glaset

5 cl mörk rom

2 barskedar strösocker

1 handfull myntablad

4-5 stänk Angostura aromatic

1. Muddla socker,mynta(allt utom toppen av en stjälk) och en skvätt av romen.

2. Tillsätt sedan resten av romen och toppa med isen.

3. Överst ska man stänka angosturan och dekorera med en liten topp.

När proffs gör den här så blir det snyggt rött överst, min sjönk ihop lite. Är inte van med så mycket is i drinken.  Mina gäster har  dock varit nöjda.  Avnjuts bäst med sugrör.

-Suss

Kommentera

