Tisdagsdrink; Japanese cocktail

Jag såg en samling så fina physalis när jag var ute och joggade häromdagen. Physalis kallas också japansk lykta.
Tydligen så är de lättodlade. Kanske något för balkongen nästa år? De blir vackrast på hösten och då kan man vilja ha något att titta på därute.

Det har varit mycket japanskt i läshögen på sistone. Dels håller jag på med ”I am a cat” av Soseki Natsume, dels läste jag om den underbara ”Kuddboken” av Sei Shonagon; nyöversättningen till svenska.

Shonagon var hovdam under Heian-eran. Hon var samtida med  hovdamen Murasaki Shibuku. Shonagon skrev en ”kuddbok” vilket är en samling reflektioner,listor och anekdoter. Murasaki Shibuku skrev en dagbok rakt av. Hon skrev också ”Sagan om Genji” vilket är en av de första romanerna genom tiderna. Båda två är ihågkommna än idag för sitt språk och sina berättelser. Jag är(om inte alla listat ut det redan) ”Team Shonagon”. Jag har läst båda kuddboken och dagboken förut. Men det är bara kuddboken som jag vill läsa igen. Och igen. Och igen.

Och när jag är uppfylld av god litteratur börjar jag alltid tänka i termer av cocktails. Jag har ett par experiment på gång. Det blir ingen ”japanese hardshake” men kanske något med lite japanska ingredienser. Mina försök att proviantera idag gick dock om intet. Jag blev distraherad av skor.

Så när jag kom hem började jag leta i mina cocktailböcker efter något japanskt. Den som verkade mest lockande hade i stort sett inget med Japan att göra; ”Japanese cocktail”. Den är däremot hur rätt som helst med avseende på trenderna just nu  med proviniens från Jerry Thomas (drinken skapades 1860) och för att den är konjaksbaserad.

Orgeat kan man köpa via barkonsult eller på en välsorterad livsmedelsbutik. Eller göra själv enligt det här receptet. Det har jag dock inte provat.

Japansk cocktail (en översättning av Jerry Thomas recept via  Brad T. Parson);ger 1 drink

5 cl Konjak

1,5 cl orgeat

3 stänk Angostura aromatic bitter

garnityr; citronzest

1. De tre ingredienserna blandas i ett isfyllt rörglas(eller nederdelen av en shaker). Rör till allt är väl kylt och sila ner i ett glas. Garnera med citronen.

Jag har druckit det här en gång på bar. Deras var bättre antagligen pga bättre konjak och bättre orgeat. Kanske dags att göra min egen ändå.

 

Appropå drinktrender; om det ser ut som en hipsterbartender(fluga, glasögon med tjocka bågar) och pratar som en hipsterbartender( Konjak/Armangac och Genever) så är det en hipsterbartender. Klippet har ett par år på nacken men jag tror att det här är aktuellt även denna höst och Jul.

 

-Suss

Kommentera

