Kycklinggryta med japanska förtecken

Frukt i mat är en stötesten för många. En gång i tiden brukade jag göra en kycklinggryta med tomat och äpple som av oklara skäl kallades ”indonesisk kycklinggryta”. Jag kommer inte ihåg exakt vad som var i den. Jag funderade på det när jag gick runt på Urban deli. De hade specialpris på Bjärekycklingdelar och jag slog till. Men minnet kom inte flygande, snarare funderade jag i japanska banor som jag gjort de senaste dagarna( inte bara läs-mässigt, min plommonfärgade stickade kimonojacka har kommit fram nu när det är lite kallare).

Jag gillar frukt i mat, framför allt i kombination med hetta. De smakerna tämjer varandra och resultatet är aromatiskt. Dagens gryta tjänade på att plommonen var ganska syrliga;  man kan jämföra med att ha vitt vin i en gryta vilket nästan alla är med på. Det blev bra balans i grytan.

Min egengjorda kycklingbuljong från i onsdags användes. Den ger viss redande effekt efter som den är lite fastare i konsistensen. Om man använder buljong ifrån tärning är det bäst att strö 1 msk vetemjöl över purjonlöken och kycklingen innan vätskan tillsätts.

Kycklingryta med japanska förtecken; 3 portioner

olivolja till stekning

400 gr kycklingbitar( filéer eller lår); jag lät skinnet sitta kvar för smaken skull

4 dl skivad purjolök

1 stjärnanis

0,5 röd hackad chili(med kärnor)

4 plommon; urkärnade och delade i 4 bitar

2 cm ingefära; skalad och riven

2 vitlöksklyftor

3 dl kycklingbuljong

soja och sesamolja; efter smak

1. I en stor gryta så fräser man lök,vitlök, stjärnanis och ingefära. När löken blivit glansig så tillsätt plommon.

2. Samtidigt så får kycklingbitarna färg i en stekpanna på plattan bredvid(eller snett över-du väljer!)

3. När kycklingen blivit gyllene utanpå så lägger man den i grytan och på med buljongen(och ev. vetemjölet). Sen får det puttra i 30 minuter.

4. Smaka av och krydda med salt,sesamolja och soja efter smak. Jag tog en nypa salt, 1 krm sesamolja och ett par droppar soja. Resten tog jag på broccolin som jag servade till. Sen blev det ris.

Jag kunde haft mer stjärnanis och ingefära helt klart men plommonen kokade ihop bra och blev en del av såsen. Söt-starkt är min melodi.

-Suss

Kommentera

