Bright lights, Big on Kimchi

Jag återvände ifrån obygden för en helg av ”High life”. Fredagkvällen började med middag hos mig.

På bilden ser vi bl.a. en fiskkaraff som jag fick i present(Tack igen!), svampwok,kimchi och friterad tofu.

Att panera tofu och steka i jättemycket olja är inte svårt. Vad man måste komma ihåg är att använda asiatiskt ”panko”-ströbröd istället för vanligt. Det gör en stor skillnad. Resultatet blir mycket krispigare. Skär inte för tjocka skivor av tofun.

Svampwoken var helt enkelt två sorters kantareller,två vitlöksklyftor och en purjolök som wokats. Jag droppade sedan på lite sesamolja.

Kimchin var hemgjord. Jag gjorde min variant av Kim Sunées ”quick-fix kimchi”. Den går ganska snabbt(ett par timmar istället för veckor) och alla ingredienserna finns i de flesta butiker om man inte har tid att åka till en  butik med stort asiatiskt sortiment. Dessutom kunde jag skippa fisksåsen så att det var vegetarisk.

Snabb kimchi:

600-800 gram salladskål

0,5 dl havssalt

1 vitlöks-klyfta;pressad

5 cm ingefära;riven (glöm inte att ha i ingefärsjuicen som brukar rinna ner på skärbräda när man river)

2 msk sambal oelek

1 msk sesamolja

3 msk risvinväger el. ättiksprit

(1 tsk fisksås)

1 msk honung

4 vårlökar; tunt skurna

ev 2 nävar salladsblad typ friseéesallad eller alfafagroddar

1. Ta bort de yttre bladen på salladskålen. Ta bort roten och skär sedan i centimeterstora strimlor. Lägg i en durkslag och strö över saltet. Låt stå och rinna av i typ en timme.

2. Skölj sedan kålen och torka ordentligt. Sunée rekommenderar salladslunga och det har hon nog rätt i. Jag står och svingar kålen invirad i en kökshanduk. Typ ute på min balkong. Inte bra för mitt rykte i grannskapet kanske. Men jag vattnar mina blommor på samma gång. Jag trycker ut det mesta av vätskan redan i köket förvisso.

3. Blanda de övriga ingredienserna i en skål. Tillsätt kål och ev. salladsblad. Blanda väl. Täck sedan skålen med platsfolie och ställ den i kylen i minst 2 timmar.

 

Jag tog en del av kimchin och mixade med stav för att sedan blanda med majonäs; Kimchi coleslaw. Med en bra majonäs så blir det väldigt gott speciellt på mackor. Idén kommer ifrån en fantastisk lunch som jag åt på Råkultur vid Jarlaplan för flera år sedan.

Efter denna middag blev det utgång; Tjoget(där jag åt ostron för första gången i mitt liv. Mer spex en smak är mitt intryck) och sedan Nobis Guldbar. Borta bra men Guldbaren bäst.

-Suss

 

 

 

 

Kommentera

