Tisdagsdrink; Corpse Reviver

Hon har återuppstått ifrån det döda?! Eller bara kommit hem ifrån landet….

Jag dricker vanligtvis inte absint mellan höstdagjämning och vårdagjämning men va fasen? Jag lever farligt ikväll, alltså blev det en ”Corpse reviver”. Det är en stark drink och som de påpekar i Savoy cocktailboken ifrån 1930 så  innebär fyra sådana här i rask takt  till att liket återinträder i dödens rike. Drick som alltid med måtta.

Corpse reviver (no 2); ger 1 drink

2 cl gin

2 cl Cointreau

2 cl Lillet blanc

2 cl färskpressad citronjuice

1 stänk absint

Åsikterna går något isär; en drink med citronjuice borde rimligtvis skakas men några drinkböcker propagerar för att röra den. Jag tycker också att den blir bättre rörd. Som du vill, så länge det inte snålas med isen.

Appropå vintage-cocktails så väntade denna på mig bär jag kom hem;

Ytterligare en cocktailbok med en samling gamla recept. Kan man ha för många? Nu ska jag bara läsa den också. Det får anstå tills imorgon. Ikväll ska jag ta itu med min korrespondans.

-Suss

Kommentera

