Tisdagsdrink; Q&A

Eftersom jag gillar cocktails,gillar att prata om cocktails och gillar att blanda cocktails så får jag ofta frågor om just  cocktails. Som uppladdning för den länge utlovade Cocktailskolan så har jag samlat några av de frågorna jag fått och svaren. Det kommer inte komma ett prov på det här.

1. Varför heter det cocktail?

Oklart. Det finns flera teorier. En teori är att det kommer uppstod under amerikanska revolutionen på ett värdshus som drevs av en viss Betsy Flanagan. Hon använde tuppfjädrar(cock-tails på engelska) för att röra i drinkarna. Andra hävdar att det kommer av franskans ”coquetel” som är en sorts blandat vin. Ett afrikansk ord för skorpion har också nämnts som potentiell ursprung till ordet. Myterna är lite av det roliga bör tilläggas. Det är lika mycket sanning som skröna när det gäller många cocktails och deras namn vilket kan ha att göra med att de ofta dricks i barer med dålig belysning och mycket sorl. Plussa på alkohol och det blir tidernas värsta omgång av viskleken.

David Wondrich skriver i sin bok ”Imbibe” att ordet möjligen uppstod på flera platser oberoende av varandra( precis som hjulet lustigt nog) men det var i Amerika som det blev ett fenomen och sedan spreds över världen. 1788 så publicerade ”The Pennsylvania gazette” en lista över spritbaserade drycker i Amerika, en lista som inkluderade groggar och slings.I ”The farmer’s cabinet” så nämns  1803 cocktail för första gången(men inte vad som var i den). Då får vi vänta till 1806 då ordet cocktail och en definition därav finns att finna i tryck, i samband med ett politiskt möte dessutom.

2. Cocktail,grogg,drink what?

Nuförtiden används ordet cocktails för i stort sett alla alkoholhaltiga blandningar(och vissa utan). Nördarna är exakta med sin terminologi och kallar saker vid sitt rättta namn; slings,sours,cobblers eller vad det nu är.  Ofta brukar man säga att en cocktail innehåller sprit,vatten,socker och bitters. En grogg innehåller sprit och mixer typ läsk. En drink är väl snäppet upp ifrån grogg men ännu inte en cocktail. Alla ovanstående kan smaka gott.Det är innehållet som räknas.

3. Bitters,tinkturer och vad mer är det du skriver om ? Rattmuffar?

Bitters,tinkturer och ratafias är lite som salt och peppar i drinkar. De balanserar och fördjupar smaker. Bitters har en lång historia och började sin bana som medicin(häpp!). Vi är just nu i en cocktail hausse och till följd av det har bittersfloran ökat. För att det ska vara en ”bitter” så bör den innehålla ett ämne som gör den bitter t.ex. kalmusrot,angelikarot,gentiana,lakritsrot eller kanske tistelrot. Listan är lång och sakerna finns i en hälsokostbutik. Dessa får ligga och dra i sprit( okej,det är lite mer komplicerat men inte mycket) tills det är verkligen starkt. Det ska bara behövas ett par droppar.  Anledningen till att bitters blir så bra i cocktails är att de balanserar sötman i spriten men också en eventuell tillsatt sötma. Sötma kan behövas för att dölja smaken av fulsprit. Förr i tiden var det mest fulsprit har jag förstått. Och då pratar jag inte om mina gymnasieår utan längre tillbaka,

Bitters är blandningar; tinkturer är enskilda smakämnen. Inte alltid av de klassiska ”förbittrarna”. Ratafias(en favorit hos min favorit Frances Bishell) är konjaksbaserade blandningar med örter och kryddor, ofta blommor, som kan användas i cocktails eller annat. De innehåller inte heller bittra ämnen. Detta sagt så kan de vara nog så aromatiska och fylla samma funktion.

4. Kan du inte hålla dig till svenska på bloggen?

Jag gör det inte när jag pratar så det är ytterst tveksamt. När det gäller just cocktails så är det ett amerikanskt fenomen och det är där det mesta skrivs. Det är svårt att försöka uppfinna ett svenskt vokabulär när alla,även här, utan problem tar till sig de engelska uttrycken.

5. Punch vs. Punsch; hur var det nu?

Punch är det engelska ordet för bål. Bål har jag obehagliga associationer till(och många med mig) och vill gärna använda ett annat ord på ett koncept som är briljant. De där vattniga sakerna med cider och jordgubbar kan ni glömma. David Wondrich(igen) har skrivit en underbar bok om saken, och jag har blandat ihop ett par egna till fester. Det kan bli jättebra. Men ordet består. Att ändra det verkar inte gå, att använda det engelska Punch gör det lätt att förvirra med punsch. Vi får ta det tillbaka. BÅL FTW!

Punsch är en traditionell svensk sprit baserad på arrak ifrån Ostindien, som blandas med socker och kryddor. Punsch har jag obehagliga associationer till(och många med mig). Det kan var söt-sliskigt på ett vidrigt sätt. Detta sagt så har jag flaggat för en comeback,  som cocktail-ingrediens och inte solodryck. Jag har samlat på mig några recept och behöver nu bara lura hem en försökskanin.

Om de är någon som har fler frågor så är kommentarsfältet öppet. Jag ska försöka svara efter bästa förmåga.

-Suss

2 reaktioner på ”Tisdagsdrink; Q&A

  1. Jag söker bålrecept och undrade jag också om det inte går att använda den där eländiga Punchflaskan som ingen vill dricka.. Blev nyfiken på hur det går för dig med detta!

    1. Jag har samlat på mig ett gäng recept med pusch men inte provat ännu. Det är högt på ”att göra”-listan. Vad gäller bål har det inte heller blivit mycket av tyvärr: just stora omgångar bål är inte något man blandar ihop på en tisdag bara sådär för att testa. Men förhoppningsvis kommer det några till våren.

Kommentera

