Borta bra men hemma bäst

Det är dags för den sedan länge utlovade cocktailskolan. Den satte igång och sen blev det inget mer…

Jag ber om ursäkt för det. Gör om,gör rätt. Den här gången börjar vi i andra änden; hemmabaren.

Första kapitlet; Cheers (drink to that)

Utan sprit blir det ingen hemmabar. Allt annat kan man(nästan) improvisera/uppfinna. En gammal bekant hävdade att så länge han hade en öl i kylen som inspiration så lyckades han skrapa ihop en måltid av de övriga(ibland ganska få) ingredienserna i sagda kyl. Det är samma sak med cocktails. Finns det en bra whiskey,en söt vermouth och ett apelsinskal så tar man en nåt kärl från köket och svänger ihop en drink. Jag har gjort mången välsmakande drink i burk.

Vilken sprit krävs då för en anständig hemmabar? I dagens läge/i hipster kretsar är det helt omöjligt att påstå att man har en hemmabar utan att i den ha ”singel-batch bourbon”, nån svårfunnen mezcal och minst 8 sorters bitter varav tre hemgjorda. Allt annat anses barbariskt.

Riktigt så är det inte. Men visst så varierar det; det beror på trender,ambitionsnivå och personlig smak. Att sätta ihop ett bra barskåp är en avvägning mellan ens egna preferenser och omgivningens, för att inte tala om tillgång.

Radio edit;

1. Vodka; En bra vodka kommer man långt med. En spritsort som de flest känner sig bekväm med. Inte en ingrediens som återfinns i vintage-drinkarna i någon större utsträckning, men väl i moderna klassiker som en Cosmopolitan. Inte en av mina personliga favoriter ska erkännas, men jag ser dess nytta. Jag gillar däremot bisonvodka skarpt.

2. Gin; Martini,Martinez, Dempsey, Bijou och French75. Gin återfinns i dem alla. En bra gin är A&O skulle jag säga. Jag gillar Hendrick’s och Tanquery för dess blommighet respektive kardemummaton. En av dem skulle jag helt klart satsa på. Vissa gillar Beefeater som är väldigt fräsch.

3. Torr vermouth; Noilly Prat är det bästa som erbjuds på Systembolaget i torr vermouth-väg. Det finns inga ursäkter för att inte köpa den.

4. Angostura bitter; den mest klassiska av bitters. Utan den blir det inga Manhattan,Old-fashioned eller Champagne cocktails.

5. Väl vald citruslikör;Jag skulle satsa på en Cointreau. Triple sec är billigare men inte lika bra. Grand Marnier däremot är riktigt gott fast bittrare i smaken än Cointreau.

6. Söt vermouth; Carpano Formula Antica är gott men dyrt. Punt é mes är en favorit hos mig. Jag tänker heller inte klanka ner på Cinzano rosso.

7. Campari eller Aperol;Lita på mig.

8. Whiskey eller bourbon;. Här får samvetet avgöra. Det behövs en bra men hyfsat neutral sprit med korn i. Vi pratar inte om single malt utan om bra bassprit för cocktails.  Wild turkey 101,Bulleit bourbon och Famouse grouse är på många sätt vitt skilda saker men fyller alla samma funktion på drinvagnen.

9. En flaska champagne;

10.Din etniska sprit-favorit; Tequila(en blanco),Rom (ljus är väldigt användbart sommartid) eller Konjak ( den bästa du har råd med).

Med dessa på vagnen/i skåpet kan du ställa till med fest. Men som sagt om gin är din grej så kan du ha bara tre olika sorters gin av olika typ( blommig,kryddig och citrustonad) samt en torr vermouth och en citruslikör och bara göra grymma gin drinkar. Gin,Torr vermouth och en barsked whatever kan typ aldrig bli illa. Det är ingen idé att köpa på sig massa sprit som man inte vet hur man använder och inte vill dricka.

Full length version;

11. En bärlikör; Creme de cassis är en riktig höjdare, Chambord är gott och kommer en i sensationellt snygg flaska men Luxardo Maraschino är  ett säkert kort.

12. Angostura Orange bitter; eller liknande. Reagans’ orange bitter No6 har gott renommé men kan inte köpas i Sverige. Själv gör jag min egen….

13. Den andra etniska spriten; om ditt första val är rom så välj tequila och vice versa. Om jag ska prata om mig själv så struntar jag gärna i romen och kör två flaskor tequila: en blanco(olagrad) och en Reposado  eller Anejo(lagrade i olika utsträckning, på fat. Anejo är lagrad betydligt längre).

14. En whiskey med tydlig karaktär; Många blir lyckliga av Laproigh. Jag förstår varför utan att förringa andra whiskeys från Islay. Jag gillar Bowmore en hel massa. Dalwhinnie. Lagavulin. Vad man är ute efter är en rökighet vilket ger en angenäm kontrast eller sammestlent djup i en drink beroende på de andra ingredienserna.

15. Någonting franskt; Om du inte har en flask konjak så är det hög tid. Om du kan få tag på gul Chartreause så är det ett party trick. Fläderlikören St Germain är inte fransk men vi låtsas(den har ett franskt namn) och är mycket god. Calvados(äppelbaserad) är mumma. Armangac är också mums(som konjak fast en annan region). Lillet blanc. Dubonnet.

Extended version;

16. Sherry; köp den torr och i en liten flaska. Den kommer inte må bra av att stå och oxidera så försök använda upp den inom ett år eller så.Bra i mat(kantarellsoppa!) såväl som cocktails t.ex. Bamboo-cocktail.

17. En annan av något du redan har;  Här finns möjlighet att bredda sitt kunnande(konnessörskap?) av t.ex. bourbon. Om du har en Bulleit köp en Buffalo trace. Eller om du har en whiskey satsa på en bourbon som varande majsbaserad kommer vara sötare. Eller en andra gin.

18. En tredje smaksättare; om du kan få tag på Peychaud’s  bitter kan du skatta dig lycklig. En liten flaska av fransk absint är ljuvligt. Fernet-Branca upskattas av vissa.

19. En oväntad likör; Jag kom ihåg när jag läste om ingefärslikören Domain de Canton första gången. Jag tänkte att den där måste jag ha. Och den levde upp till mina högt ställda förväntningar. Limoncello (citron)och Amaretto(mandel) är båda italienska likörer med tant-vibb. Tant vet bäst. Sluta tjafsa. Just en likör kan vara en trevlig souvenir. Eller varför inte något du gjort själv?

20. Bénédictine; seriöst. You needz it. Klosterlikör är bland det bästa jag vet. Bland det bäst du vet också. Fast du kanske inte hajat det ännu.

 

Imorgon blir det ”the remix”.

-Suss

 

Kommentera

