Tisdagsdrink; Hell bent for leather

Appropå experimenterandet i mitt kök; jag har försökt gör läder- infuserad bourbon. Det gick inte så bra.

Idén kommer, som så ofta, från en artikel i New York Times. Jag gillar Manhattan och Fröken A gillar läderdoft. Alla glada.

Ett problem med skinn och läder är att det preppas med tungmetaller. Alltså gick jag till läderverkstan på Söder och införskaffade en bit läder som var så lite behandlad som möjligt, och iallafall inte med tungmetaller. Personalen var skeptisk om det var lämpligt att dricka resultatet men jag var villig att chansa. Jag skivade upp biten och hällde på burk med Bulleit bourbon.

Sen fick den stå. Jag har luktat på den med jämna mellanrum. Efter en vecka hade doften inte förändrats mycket så jag beslöt mig för att smaka. Helvete! Det smakade riktigt jävla illa. Det brände i munnen så jag spottade ut det och hällde resten i slasken. Jag gillar idén med lädersmak i cocktails men jag ska nog gå annourlunda tillväga. Vi lägger den här erfarenheten till kunskapsbanken och går vidare.

-Suss

Kommentera

