Tisdagsdrink; Christmopolitan

Förra vintern gjorde jag varma varianter av klassiska drinkar; vissa blev bättre en andra. Min varma Cosmopolitan blev inget att hänga i julgranen. Däremot förenklade jag den och gjorde en varm tranbärsbaserad drink. Denna är ganska lätt och fräsch. Mer lättdrucken vinterapéritif än sockerstinnt glöggmingel.

Chrismopolitan; ger 1 (stor)drink

(men kan lätt multipliceras och serveras ur tekanna/kastrull. Man kan ta lika delar gin och Cointreau om man vill ha en sötare drink. Man kan skippa Bénédictine och ta en annan örtlikör/en schysst amaro.)

2 dl tranbärsjuice

1 kanelstång

3 cl gin( el. vodka)

1 cl Cointreau

(1 barsked Bénédictine D.O.M)

1. Värm tranbärsjuicen med kanelstången och Cointreau till det är genomvarmt men det ska inte koka. Tar inte många minuter.

2. I sista minuten rör man ner gin och bénédictine. Rör runt. Häll på glas, servera med kanelstången i.

Sippa långsamt. Det är varmt.

-Suss

En reaktion på ”Tisdagsdrink; Christmopolitan

  1. Hej! Jon heter jag och sitter på en kommunikationsbyrå (volontaire.se) som bla representerar Brämhults. Snubblade över din blogg och vi har tagit fram en liten bok som jag tror du skulle uppskatta. Tar du emot gåvor? 🙂
    /Jon

Kommentera

