Books&Bitters; Bäst just nu

1. Mariam the believer ”String of everything”; Bäst låten just nu hands down. Även vi som inte tro på tomten behöver något spirituellt när det lackar mot jul. I övrigt lyssnar jag bara på Wham ”last christmas” och Mariah Carey ”all I want for Christmas”. Smakfullt har inget med Jul att göra.

2. Glasunderlägg med fåglar från ROOM. I synnerhet detta. Att använda till gäst som man inte gillar så mycket. Bitchface!

3. Tony Conigliaros drinkbok ”Drinks-unravelling the mysteries of flavour and aroma in drink”. Som jag har längtat.

Det är ingen nyhet för läsare av den här bloggen att jag är mycket imponerad av det Conigliaro pysslar med. Essence och alkemi. Jag har prövat mig på ett par av sakerna baserat på vad jag smakat på Zettertown house/69 Colebrook row och muntliga instruktioner som bartendern gett mig( samt vad jag läst på menyn, man kan lära sig mycket av att läsa en meny).Min rabarbergimlet blev bra och det recept som finns inkluderat i boken berättade inget jag redan visste. Han gör sin saft lite annourlunda, that’s all. ”Fleur de mal” ser fin ut men jag var inte alltför impad faktiskt.

Vad gäller min vintage Manhattan, som jag inte var helt nöjd med, så hade jag varit lite slarvig med förslutning och lämnat för lite utrymme i flaskan. Dessutom använder han bättre produkter än jag. Ska jag kanske försöka mig på en omgång till ändå? Eller kanske med någon annan drink? Saratogan på Linje 1 var nice men Martinezen ganska genomsnittlig. Ska fundera på detta.

Sen finns det massa drinkar jag vill prova. Låt mig också flagga för att  det blir maskinpark under 2013. Conigliaro, som leker med mitt hjärta när det gäller formgivningen av denna bok(snygga glas! skrivmaskiner! patroner till reservoarpennor!), tar det till nästa nivå med utrustningen. Hädanefter kommer jag känna mig lite smutsig när jag står och skakar bitters för hand i mitt kök. Så simpelt liksom. Varför har inte jag ett snyggt labb med tuffa maskiner? Om det är något som kommer få mig intresserad av teknik så är det möjligheten till bättre drinkar. Jag vet inte vad en ”Büchner funnel with vacuum pump” är men jag vill ha en. Och det är oklart om det är livskvalité att leva utan utrusning för sous-vide.

-Suss

Kommentera

