You don’t make a ”nog” without breaking some eggs…

Efter att ha läst, och kontemplerat, Tony Conigliaros bok är jag åter på den metodiska banan. Jag är inspirerad och sen ser mitt kök ut därefter.

Addera det faktum att jag gillar flytande desserter. Jag har gjort egg-nog helt enkelt. Jag hittade 6 olika recept i mina böcker; det var bourbon eller rom, mjölk och/eller grädde, väldigt olika mängd socker och olika tillvägagångssätt. Jag testade alla. Sen improviserade jag ett par test till.

Vad gäller ingredienser så kommer man inte ifrån ägget. Sen gillade jag 3 delar mjölk till 1 del grädde istället för hälften av varje, men helt utan grädde var ingen hit. Vad gäller spriten så föredrog jag bourbon spetsad med Bénédictine D.O.M. Conigliaro använder bourbon och kryddig rom vilket låter som  ett bra alternativ.  Strö- eller florsocker spelade ingen större roll, men mängden varierade oerhört mellan recepten, från 2 tsk per drink till 0,5 dl! Mina smaklökar tyckte att 2 msk strösocker var lagom. Lite riven muskot på toppen är A och O. Försök inte ens skippa det.

Vad gäller tillvägagångssätt så tycker jag att Conigliaro hade det bästa tricket;separera gulan ifrån vitan. Vitan vispas för sig och tillsätts sist.

Från Raymond Lindgren kom instruktionen att tillsätta apelsinzest. Tillsammans med muskot blir det riktigt fräscht.

Vinnar-Egg-nog; ger 1 drink. Alla ingredienserna ska vara kylda!

1 ägg

7,5 cl mjölk

2,5 cl vispgrädde

2 msk socker

4 cl bourbon

1 cl Bénédictine D.O.M

riven muskot

apelsinzest

1. Separera vitan ifrån gulan. Gulan blandas med socker,bourbon,Bénédictine,mjölk och grädde. Skakas ordentligt i en shaker UTAN is.

2. Vispa vitorna och vänd ner dem i resten av drinken utan att röra för mycket.

3. Häll upp i ett kylt glas. Riv lite muskot över. Dra apelsinzesten på kanten av glaset (kanske twista lite ovanför också).

4. Servera!

Den här drinken är mättande. Efter att ha druckit sammanlagt 4 egg-nog på lika många dagar (samt hällt ut 4 stycken i slasken) så har jag fått ”nog”. Och troligtvis gått upp lite i vikt. Nu måste jag dansa lite till Whams ”Last Christmas” för att hålla formen.

-Suss

Kommentera

