Insta….

Tid är pengar brukar det heta. Just i juletid har folk ont om båda. Dessa saker är inte dyra och ger snabbt julstämning.

1.Pomandrar;

Kryddnejlikor instuckna i apelsiner, lagda på fat. Man kan vara hur avancerad man vill med mönstret men då tar det mer än 15 minuter. Jag har placerat dem med ett par vackert röda granatäpplen. När de snart blir grenadin så byter jag ut dem mot äpplen. Pomandrar däremot brukar hålla ganska väl.

IMG_04432. Vine chaud deluxe/ instaglögg;

Jag hade en gång en diskussion med en bartender om Angostura bitter. Han påpekade att många svenskar tänker på julen när de känner doften. Inte så konstigt; den innehåller flera kryddor som vi förknippar med pepparkakor bl.a. kryddnejlika och kanel.

Detta kom jag att tänka på i en diskussion ang. glögg. Vi det här laget har de flesta läsare noterat att jag gillar varma drinkar men har en passiv-aggressiv hållning till glögg. Alltså gjorde jag en ”vin chaud” på manér franskt men la till likör och Angostura.

Vin Chaud deluxe:(varmt vin) ger 1 drink

IMG_0456

Dränk en sockerbit med angostura. Lägg i botten på ett glas. Häll på lika delar kokhett vatten och rödvin. På med en barsked citruslikör. Rör runt. Servera med en tunn apelsinskiva(eller två).

3. Radiokaka;

Det tar lite tid för den att stelna men ”tillagningen är minimal”. Den blev lika populär i år som förra året. Jag hänvisar till förra årets inlägg i saken.

 

-Suss

Kommentera

