Eat in review; Mitten av November-början av December

Oregelbundet ätandet är bara förnamnet; de senaste veckorna har varit ett liv i sus och dus. Jag har hunnit äta både hippa hamburgare och gjort återbesök på Pizza hatt (som höll stilen). Sen har det blivit ett och annat besök på Steam. Vegetariska dumplings är ofta en besvikelse. Jag känner att jag borde ta tag i det där igen.

IMG_0421Men soppan är en höjdare. Jag känner att det är nudlar&miso som står mellan mig och en rejäl vinterförkylning.

Hemmavid har det blivit långkok. Jag gjorde bland annat en burgundisk gryta som blev middagar i dagarna sju. Det är tröstemat för mig.  Sen blev det efterätt; äppelkompott. Inte bara något jag fått ifrån Historieätarnas avsnitt om sjuttitalet.

Jag tillbringade nämligen en natt på Rånäs slott i Roslagen och åt och drack väl i goda vänners lag. En sak som jag smakade var en päronmarmelad med russin som smakade väldigt gott till ost. Inspirerande! Så när jag fick ett par kilo äpplen av Grevinnan d.ä så tänkte jag göra äppelmarmelad med russin. Fast sen sprang tiden ifrån mig….

Istället blev det en äppelkompott (fast något improviserad) enligt Anna Bergenström.

Äppelkompott: ger 7 små portioner

1 kg äpplen

0,5 vaniljstång

8 dl vatten

1 dl socker

2 msk citronjuice

3 msk potatismjöl utrört i 3 msk kallt vatten

1. Dela vaniljstången i två och skarap ur kornen. Lägg både stång och korn i en rejäl gryta.

2. Kärna ur äpplena med en ”urkärnare”(underbart verktyg). Klyfta sedan äpplet; 2 cm tjocka skivor.

3. Koka upp vaniljen,äppelskivor,vatten,socker och citronjuicen.

4. När äpplena börjar bli mosiga är det dags att ta stänga av värmen på plattan. Rör sedan ner  potatismjölet och låt kompotten sjuda ett par minuter på eftervärmen. Låt den inte bli för tjock! Den stelnar när den svalnar!

5. Låt den svalna något, den smakar bäst ljummen med lite ovispad grädde på.

-Suss

Kommentera

