Pre-tox/Verkmästar i magen

Håll i hatten för nu tänkte jag prata mage. Jag ska först och främst påpeka att jag inte är medicinskt skolad eller någon dietist. Men jag tänkte dela med mig av lite kunskap ifrån det hållet, som jag fått mig till livs.

Vi är många som har problem med magen, av och till. Det kan finnas en allergi eller intolerans bakom detta. Första steget är alltid att prata med en läkare och göra tester/klassisk uteslutnings metod.

Sen finns det de besvär som är ”droppen som får bägaren att rinna över”. Om verkmästar i magen redan har problem, kanske någon som inte tar ansvar för sin intolerans eller har mer stress än de kan hantera, så blir det inte alltid bättre av att ”leva nyttigt”.

En kollega till mig gick för ett tag sedan på en kostutbildning. Där togs ämnet fibrer upp. Fibrer är bra, inget snack, men om man har en mage som redan är i olag kan de bli för mycket. Det som framförallt var fokus för henne var frukt och grönt. Dessa saker är svåra att bryta ner för kroppen. Hennes förslag, som fördes vidare, var;

1. Skala frukt och grönt. Alltid.

2. Försök kickstarta nedbrytningsprocessen t.ex. genom upphettning. Råkost i all ära men jag har bara en mage och inte ett gäng som Mamma Mu. Att mikra isbergsalladen i 2 sekunder kan verka överdrivet men att steka morotsrivet lite med kryddor eller äta lättkokta grönsaker kanske är ett alternativ. Bättre än att inte äta några grönsaker alls.

När detta har diskuterats i fikarummet så är det ofta som någon kommer med kommentarer som ” Åh, äpplen är gott men jag får magknip” eller så. Kanske är det något att tänka på för många.

För de flesta kanske inte är anledningen till ballongmage under December månad  är för mycket fibrer. Utan för mycket fet mat och glögg.  Men det är en helt annan diskussion.

-Suss

Kommentera

