Dan före doppare-dan/Halvåtta hos Mig

Det bestämdes tidigt att det skulle bli Marockanskt tema på denna jul. Så äntligen spikades menyn häromdagen. Jag och familjen äter följande;

Förätt:

Baconlindade dadlar och halloumi på spenatbädd

Varmrätt:

Ugnsrostad Bjärekyckling som marinerats i marockanska smaker

Blancherade morötter med apelsins- och myntasmör

brysselkål och lammkorvsfräs

ugnsrostade tomater med saffransvinägrett

cous-cous m. inlagd paprika

Efterätt:

apelsinsallad med kanel och rosenvatten

i mandelmussla med grädde

Vi får hoppas att allt blir som planerat. Ett missöde är charmigt men vi ska inte behöva gå till Pizzeria Kaktus hoppas jag. Vad gäller dukningen så blev jag inspirerad av en bild på ”Jardin Majorelle”, Yves Saint Laurents(och Pierre Bergés) hem i Marrakech.

IMG_0632Mina ursprungliga planer på färgkombinationen turkost och rosa fick stå tillbaka för ett sobert dekorerat bord i gult,blått och grönt. Med lite guld.
IMG_0640Jag såg en chans att använda min älskade Paratisii-servis ifrån Arabia. Jag använder den varje dag och det är så jag vill ha det. Julafton är inget undantag, och jag föredrar att det passar in. Det är arabiska teglas som tjänstgör som små vaser och en större variant som votivglas. På skänken kommer det dukas upp på olika fat och 2 gula skålar i marockansk kermik som jag köpt.

Nu ska det sovas och så hoppas vi att allt går enligt schema imorgon; för mig som för er kära läsare!

God Jul!

-Suss

Kommentera

