Tisdagsdrink;Wink,Wink,nudge,nudge know what I mean?

En av mina favoritdrinkar är en ”Dempsey”. Det är dock inte ofta jag dricker den ute; ibland möts jag av frågande blickar av bartendern, ibland är det brist på ingredienserna. Så även hemmavid. Jag har ingen Calvados och det här med grenadin är en bekymmer. Kanske löser det sig snart; granatäpplen är i säsong!

Jag blev tipsad om en ”Dempsey” när jag en gång beställde en Sazerac. Att gin och absint går bra ihop visste jag sedan tidigare ( Corpse Reviver no2). Men det här var länge sedan.

För inte så länge sedan fick jag ”Drinks”(Tony Conigliaros cocktailbok). I den skriver han om drinken ”Wink” som är en sorts Sazerac på gin. Tallyho tänkte jag och testade.

Efter att ha gjort ”The wink” enligt recept 2-3 gånger så började jag ”messa” med den för att få den precis som jag vill. Absint+citron=sant enligt mina smaklökar. Och sen ville jag ha en lite tyngre drink, därav ändringen i likör mängd.

IMG_0721

The wink: ger 1 drink (justerad  för att passa mig)

4 cl gin

1,5 cl Cointreau (han använder 1 cl Tripel Sec+ 1,5 cl sockerlag)

2 stänk Peychaud’s bitters

1,5 cl absint ( för att skölja glaset)

för servering;

1 lågt glas utan fot

1 citronzest(han använder apelsin)

1. Rör gin,Cointreau,och bitters  i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i det absint-sköljda glaset. Twista citronzesten över drinken.

3. Servera.

Smakar riktigt bra fast jag tror att jag skulle gilla den mer på sommaren om jag ska vara helt ärlig. I vilket fall lägger jag ”The wink” till min cocktailrepetoar och adderar ”Wink” med little dragon till drinklistan.

Appropå Tony Conigliaro, jag noterade att ”The cocktail lovers” profilerade en av mina favoritbartenders i London, den trevlige fransmannnen på 69 Colebrook Row.

-Suss

Kommentera

