A bitter shade of Ale/bittert& blommigt

Det är inte någon vits att skjuta saker på framtiden. Således drack jag min årliga redan öl igår. Jag vet inte mycket om öl så låt mig redan nu be om ursäkt för fel i teminologin.

Jag har aldrig varit någon öl-fantast. Det är inte smaken som jag klagar på. Jag häller gladeligen porter i mina långkok. Mitt största bekymmer är att när jag dricker dem blir jag så fasligt mätt och sen går runt och rapar resten av kvällen. Är inte ett jättefan av kolsyrad drycker heller(utom post-migrän då jag törstar efter coca-cola, desperat). Sen blir det en s.k. inlåsningseffekt. Eftersom jag inte vet så mycket om öl så vet jag inte vad jag ska fråga efter och då blir det husets röda eller en whiskey…

Senast jag var entusiastisk över öl var är jag bodde i Belgien och insåg att jag gillade  spontanfermenterad öl. Det är det jag brukar be när jag ska dricka den nu tradtionsenliga ölen tillsammans med min vän Järnkaminen. Spontanfermenterat naturell eller sån där körsbärsöl.

Lustig incident för några år sedan när jag fick till den årliga ölen i sista minuten. Vi gick till Duvel café på Vasagatan. Ett ställe som ändå ska ha” belgisk inriktning”. De hade slutat med spontanfermenterat. Drack ett halvt glas av nån lager och mådde nästan illa efteråt.

Så igår kväll skulle vi gå på ”Man in the moon” och dricka finöl. Fast de hade stängt för jul. Så vi började gå. Och hamnade på en pub vid namn ”Churchill arms” på Tulegatan(korsningen Rehnsgatan).

IMG_0757 När jag skulle beställa så förstod mannen bakom baren att jag inte var så bevandrad med humle. De små provglasen åkte fram. Jag bad om något ”lätt” och fick smaka på två sorters öl som båda smakade diskvatten. ”Har ni inte något kryddigt? ” undrade jag. ”Då blir det något mer bittert, eller blommigt, fast de där två går ofta hand i hand” var svaret. Bitter! Blommigt! Det är det jag gillar allra mest.

Så jag fick smaka på en indian pale ale och en till ale. Men det var just den indian pale ale som hette Diablo som jag fastnade för.

IMG_0744Det här var hur gott som helst. Konsistensen var lätt d.v.s. den var inte hårt kolsyrad. Den var heller inte brödig. Brödighet är en egenskap som jag ogillar i allt annat än bröd.

Den doftade väldigt blommig men smaken var mer bitter och örtig.

Sen kan det ha varit så att jag invaggades i trygghet av interiören.
IMG_0745I de franska bandens varma famn kände jag mig hemma. Satt och bläddrade i några av dem och hittade matnyttiga tips ifrån husmorslexikon.

Det fanns en annan indian pale ale som hette ”jaipur”. Jag tyckte att det var ett vackert namn men en öl är vad jag pallar per kväll. Däremot utesluter jag inte att det blir 2 öl iår. Va? Det är inte som det verkar, det är strikt i research syfte…

 -Suss
Kommentera

