Tant Brun, tant Grön och tant Grenadin

En sak som stått på ”att göra-listan” ett längre tag är grenadin, en viktig komponent i en av mina favorit cocktails; en ”Dempsey”(calvados,gin,absint och grenadin). Köpe-grenadin är förkastligt punkt slut.

Grenadin är inget svårare än en syrup som många andra, denna baserad på socker och granatäpplen. Jag köpte granatäpplen för ett tag sedan eftersom de är i säsong. Under julen fick de tjäna som dekoration( de blir inte dåliga i första taget och är väldigt dekorativa) men nu julen slut. Alltså var det dags att slakta….

IMG_0769

Själva juicen;

Det är på sin plats att påpeka att detta bör göras i oömma kläder. Det skvätter lite och granatäpple-fläckar kan vara svåra att få bort ifrån dyr kashmirtröja/brudklänning/frackskjorta.

Jag använde 4 granatäpplen och fick enligt min metod ut knappt 3 dl granatäpplejuice. Jag delade dem i två på tvären och klämde allt vad jag kunde ovanför en bunke. Kärnor åkte med. När själva äpplena var tömda så stack jag ner en ren hand i bunken och klämde åt. Syftet är att spräcka cellen/granatäpplekärnan så att man får ut maximalt med juice. Sen är det bara att sila i finmaskig durkslag eller tesil ner i en annan bunke.

Kallt vs. varmt;

Metodmässigt finns det två metoder som jag funnit.

1.Dels den som står angiven i PTD(please don’t tell)-boken. De använder förvisso färdigpressad juice av märket POM(finns på en del välsorterade hälsokost/livsmedelsbutiker i Sverige också tror jag) men metoden funkar.

1 dl granatäpplejuice

1 dl florsocker

Skaka i en shaker tills fan kommer och avlöser dig tills sockret är helt upplöst. De anger större kvantiteter men poängen är lika delar.

2. Dels de instruktioner(eller iallafall som jag minns dem) som jag fick av Mattias Skoog(numera på Linje 10,Tjoget)

1,5 dl granatäpplejuice

3 dl strösocker

Värm juicen till kokpunkten, direkt när du ser första bubblan så ska den av plattan. Vispa ner sockret och vispa tills helvetet fryser tills sockret är upplöst.

Förvaring;

PDT-boken anger att det räcker att hälla på flaska och förvara i kyl. Då åtgången på grenadin i mitt hem inte är rykande så tar jag det säkra före det osäkra och häller det i isbitsformar och fryser in för framtida användning. Hållbarheten är fortfarade inte oändlig så det är hög tid att jag asar mig till systembolaget och köper en flaska Calvados.

Rent smakmässigt kan jag inte känna någon skillnad. När jag gör detta i framtiden kommer jag nog laborera med sockersorten. Jag föredrar metod nr 2 just eftersom jag då skulle kunna använda lika delar strösocker och ljus muscavado vilket skulle ge en mustighet som jag tror skulle kunna bli intressant.

-Suss

En reaktion på ”Tant Brun, tant Grön och tant Grenadin

  1. När jag gjorde tog jag även i lite vatten vilket gav något år safthållet… klagar inte, det var en fantastisk törstsläckare den sommaren. Ska minsann testa igen med variant nr 2 och muscavadosocker. Och lyssna lite noggrannare på vad Mattias säger (nyårslöfte?).

Kommentera

