Tisdagsdrink; Punsch-drunk love

På allmän begäran! Drinkar med punsch!

Jag mindes att det var väldigt sött; att tillsätta något syrligt och kanske lite hetta var givet. Povel Ramel undrade ”varför det inte var någon is i punschen?”. Bra fråga. Värme accentuerar sötman, kyla balanserar.

Min andra tanke när jag började fundera var att ingredienserna skulle var tillgänliga för de flesta. Inga knepiga bitters eller tinkturer . Det skulle som att gå över ån efter vatten. Om det man vill är att använda upp en flaska pusch så borde man inte behöva köpa massor av annat istället.

Nåväl, det som slog mig när jag smakade för första gången på länge var chokladtonerna. När jag säger choklad så menar jag sliskig choklad typ vit choklad. Alltså tänkte jag på drinkar med chokladlikör. Det finns bara två som jag smakat som jag gillar; 20th century cocktail och Layercake på Nobis Guldbarens vintermeny 2012/13.

20th Century cocktail är en gammal klassiker som jag druckit i Stockholm på bl.a. Lydmar. Den innehåller dessutom vit chokladlikör så det kändes som handen i handsken. Jag tweakade den för att punschsmaken skulle framträda men tänkte ändå att torr gin och lite kinin ifrån Lillet blanc skulle temperera det söt-sliskiga.
IMG_068720th century-ish cocktail; ger 1 drink

4 cl torr gin

2 cl Carlshamns punsch

1,5 cl Lillet blanc

1,5 cl färskpressad citronjuice

för servering:

kylt cocktail glas

1. Skaka samtliga ingredienser i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset och servera.

Gin och Lillet är bra att ha i vilket bar som helst, finns på systemet och är inte ohemult dyra. Det här blev bra.

Sen återgick jag till ursprungsidén om att tillsätta mycket syra. I två av de cocktailböcker jag har som innehåller vintage-cocktails( den ena gammal på riktigt, den andra en nyutgivensamling av gamla recept) så finns kombinationer med gin,punsch och citronjuice i lika delar. Alltså en variant på en ”White lady”. För att ge den mer arom så prövade jag först att muddla gröna kardemummakapslar i punschen, för att sedan skaka alla ingredienserna utan is, innan jag slutligen tillsatte is och gav den 20 skak för kylans skull. Resulatet blev inte så markant som jag skulle hoppats. En kardemummabitter vore på sin plats.

Eftersom jag nyligen satte i mig en ask av Rococos fantastiska ”floral creams” så var tantsmakerna i hjärnans framkant. Dels gjorde jag samma drink( lika delar gin,punsch och citronjuice) som serverades i ett glas som sköljt med rosenvatten. Fast det blev inte riktigt bra. Så jag bytte sprit. Choklad och tequila är en höjdare. Så även tequila och rosensmak. Jag svängde alltså ihop en drink på temat ”grejer jag gillar”. Jag insåg i efterhand att den har en del gemensamt med Tony Conigliaros ”Gonzalez”(vi kommer till den så småningom). Den är döpt efter någons mexikanska älskare. Alltså fick den här heta ”Secret lover”. Sh! berätta inte att det är punsch i den…

Secret lover: ger 1 drink

2,5 cl Los Tros tonjos reposado tequila

2,5 cl Carlshamn torr punsch

2,5 cl färskpressad citronjuice

1 barsked rosenvattensockerlag (recept finns här)

till servering;

ett kylt cocktailglas

1. Skaka alla ingredienser i en isfylld shaker.

2. Sila upp i ett kylt cocktailglas.

3. Servera!

Det här var i slutändan min favorit; rund och fin i smaken men ändå fräsch.

Sist men inte minst blev det en drink med fruktinslag. I början av det här experimentet så hade jag möjlighet att bolla idéer med ett par proffs. Just frukt kändes som ett bra sätt att tämja punschen. Jag landade på ananas*. jag är förtjust i ananans. Efter försök med att muddla ananasen så blev det färskpressad juice. Skala och skiva en färsk ananas; grovriv den sedan på ett rivjärn. Krama ur rivet så blir det juice(man gör på samma sätt med ingefära BTW)

IMG_0764

Pineappel&punch; ger 1 drink

3 cl vodka

2 cl punsch

2 cl färskpressad ananasjuice

1 stänk angostura aromatic

1 barsked sockerlag

för servering;

glas fyllt med krossad is

myntakvist

1. Skaka alla ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila sedan ner i ett isfyllt glas. Pynta med mynta.

Det ska sägas att det inte är en dålig idé att göra den med ett par kvistar mynta i shakern också, om man gillar den sortens grej.

Utan att ha provat kommer jag dessutom föreslå irish coffee med punsch istället för whiskey, samma sak med varm choklad ( gör den med 70% choklad så blir det nog balans) och sist men inte minst egg-nog.

En annan bra grej om man vill ”bli av” med sin punsch är att prova att göra massa drinkar. En del åkte ut i slasken om vi säger så.

Stort tack till Grevinnan d.ä som agerade test-apa.

Så med dessa tre på cocktailrepetoraren så adderar vi glamrock,glitch-step och gallisk bossa-pop till drinklistan(problem med länken, jag jobbar på det).

-Suss

*Noterad i i Tjogets instagramflöde att de körde mezcal,facile arrak( som finpunsch) och hallon.

Kommentera

