Spritmuseum:Lakritsutställningen

Jag var aldrig på Spritmuseum i dess gamla lokaler. Var på väg flera gånger men icke sa nicke. Nu däremot lyckades jag asa mig iväg; lakritsutställningen hägrade.

Om vi tar ”the basics” först;

Spritmuseum ligger ute på Djurgården, bakom Nordiska muséet, nere vid vattnet. Det kostar 100 kr i entré, 200 kr om man vill ha en ”smaklåda” som passar till utställningen ”Spritlandet Sverige” som också är nu.

Det finns garderob som inte kostar något. Shoppen är OK; hittade brännvinstvål,doftljus och lite andra kul prylar även fast jag kan se förbättringar göras. En del av butiken är med lakritsgrejer i anknytning till utställningen; jag är lite kräsen i det avseendet tyvärr. En bra butik är dock A och O för ett museum.

Resturangen/Caféet verkar jättebra. Menyn såg bra ut; åt inte denna gång men  det är troligt att det  lunchas här i samband med promenerad på Djurgården.  Det finns en habil cocktaillista och ett stort utbud av vin.

IMG_0847Om vi pratar om utställningen om lakrits så är den ganska liten och grundläggande. Det finns guidade turer kl 13(sv) och kl 15(eng). En genomgång av de olika sprit med ”lakritssmak” som finns och vad som skiljer dem åt. Lite om olika godissorter samt andra saker som smakar lakrits( hostmedicin!)

IMG_0841Jag tyckte inte att jag lärde mig någonting nytt; men jag är nörd. Om jag gillar något så grottar jag ner mig det. För de oinitierade  kan det vara intressant men man borde se till att gå med guide så man kan fråga frågor.  Det man kanske borde satsa på är någon av deras lakrits-events; provsmakningar med eller utan dryck. Mer info finns i  deras kalendarium. Själv lakritsutställningen pågår till 15 Maj.

Det pågår också en ”Absolute art”-sektion. Alltså en samling av den konst som Absolut Vodka har beställt av olika konstnärer som inkorporerar Absolute Vodka-flaskan. Den ansågs kulturhistoriskt viktig och fick inte säljas i samband med att Absolut såldes för ett par år sedan. Jag ställer mig frågande till detta. Skulle vilja läsa den utredningen….

”Spritlandet Sverige”, som jag antar är grundutställningen,är bra. Man får både lukta på malört och påminnas om hur en baksmälla känns. Det blir en bra blandning mellan tankvärt och matnyttig information.  Tog som sagt inte smaklådan till men det kunde det ha varit värt; i utställningen finns det kontrollpunkter där man ska äta en viss sak i lådan som det ges information av. Den biten kändes genomtänkt.

Just dessa helhetsupplevelser verkar vara något de satsar på; det finns ett spännande program under våren bl.a. absintprovning 2/3, gin-proving 16/2 och en ”kapten Haddock och hans drycker” 16/3(oroa er inte: Tintin i Kongo kommer INTE avhandlas står det i informationen). Som gammal Tintin-läsare är jag intresserad. Provningarna kostar 400 kr.

-Suss

Kommentera

