Three’s a trend…

Först såg jag dem i förbifarten på Myrornas men valde att inte köpa.

IMG_0838Sen igen ett par timmar senare på Spritmuseum. Det var inte första gången bruna glasburkar av apotekartyp korsade min väg. Men jag märkte dem mer nu, eftersom jag har funderat på kryddförvaring en hel del på sistone. Om jag ska envisas med att fiffla i köket( och det ska jag) så måste jag höja nivån en aning. Kryddor mår inte bra i papperspåsar.

IMG_0803Så när jag bläddrade i en nyköpt bok om kuriosa-kabinett på kvällen så dök den här bilden upp. I tankar kring museums vara eller icke-vara, bildningsideal och det svårdefinerade begreppet ”god smak” så dök den väldigt prosaiska tanken ”mitt kök måste bli mer apoteks/ateljelikt” upp i tankebanan. Tredje gången gillt.

Nu har jag inga planer på varken opiater eller arsenik i mina burkar men ändå. Jag minns fortfarande dörren på Zetter townhouse.

sdc13496

Ska leta på loppis eller så kastar jag in handuken och går på Granit. Nu när jag har märkt dem kommer jag se dessa bruna burkar överallt…

Dem och referenser till Dadisterna. Vet inte hur de har lyckats lura sig in i flera av de böcker jag läst på sistone. Kanske nästa ”ism” att bli återupptäckt(igen) av de breda lagren?

-Suss

 

Kommentera

