Tisdagsdrink; That ol’ black magic….

Jag är ett lakritstroll. Och  cocktailnörd. Så givetvis försöker jag kombinera de två men samtidigt vill jag undvika turkisk peppar shots…..

När jag då gjort min lakritssyrup med lite salmiak så var det experimentdags. Det första jag gjorde en fikon- och lakritscaipirinha efter Conigliaros recept i ”Drinks”. Att få välsmakande fikon såhär års är dyrt och svårt. Resultatet var OK. Ett problem var att det var bristen på fikonsmak, ett annat att alla drinkar med lakritssyrup  ser grisiga ut.

Jag antar att jag har en annan relation till lakrits, med mitt svensk-finska påbrå, än en britt-italienare. I Italien är lakrits ofta sött, som det är naturligt. Saltlakrits är lite annorlunda. För mig är citrus i vilket fall en av de givna smak-kombinationerna. Dessutom är de i säsong vilket gör ett gott resultat lättare att uppnå.

IMG_0862

Saltlakrits-apelsin capirinhia (ger 1 drink)

5 cl cachaca

1 kvarts TVÄTTAD apelsin med skal; skuren i mindre bitar (ca 1 dl bitar)

2 cl citronjuice

2 cl lakritssyrup

för servering;

rejält glas

krossad is

1 sugrör(valfritt)

1. Muddla apelsin,citron,sprit ock syrup i ett rörglas.

2. Häll över i ett glas och täck med krossad is.

3. Servera. ev. med sugrör

Det här blev bra; fruktigt men inte för sött. Först känner man lakritsen sen kommer apelsin, sist kommer sältan längst bak i munnen. En bra balans mellan smaker.

Mitt andra experiment blev ett försök att i ett glas kombinera några av mina favoriter; lakrits,choklad och tequila. Äggvitan tillkom som ett försök att få den att se mer aptitlig ut, vilket lyckades i någon mån.

IMG_0851

Untitled No 1(ger 1 drink)

5 cl Los Tros Tonjos resposado tequila

2 cl lakritsyrup

1 knapp barsked Bob’s chocolate bitters

1 äggvita

för servering:

kylt glas

1. Skaka tequila,syrup,bitter och äggvita utan is tills äggvitan börjar fluffa sig.

2. Tillsätt is och skaka tills drinken blivit kyld.

3. Sila och servera; du kan behöva stöta till shakern så att det blir lite skum på toppen av drinken.

Det här blev i samman anda som en café italo flip/pushkin-flip fast inte lika krämigt. Lakrits+choklad ger kaffetoner. Inget spektakulärt men välsmakande; tequilan kändes tydligt, och så även lakritsen. Den kanske behöver något mer ev. bara mer chokladbitters. Eller en citrustwist…..

Vad gäller den där drinklistan så har jag lagt till låtar . Får att nå den så kan ni använda länken här. Fast sätt inte igång den utan klicka vidare på mitt namn. Då kommer ni se alla mina listor, ”drinklistan” ligger överst så det är bara att prenumenera. Vi får göra så tills vidare. Allt detta krångel är pga min dators höga ålder, eller snarare en bugg som inte kommer åtgärdas pga det. Jag har planerat att köpa en ny dator så förhoppningsvis slipper vi det här snart.

-Suss

Kommentera

