Igår på Grand Central

Igår var jag på Bonnier Konsthall på öppningen av finska konstnärinnan Pilvi Takalas utställning ”Slight chance” En mycket bra utställning i mitt tycke, men vi behöver inte prata mer om det här. Fast verket om pokerspelarna och deras syn på pengar och slumpen var intressant. Se den.

Efteråt gick jag och min vän Herr J till Grand central för att ta något att dricka medan vi pratade om det vi sett ( och skvallra allmänt).

Herr J. tog en ”T.A.S ” vilket jag antar står för Tanqueray,Aperol och St. Germain eftersom det var det den innehöll, samt lite citrus och socker.  BildGin,aperol och fläderlikör är en klockren kombo och den smakade riktigt bra. J. är kräsmagad när det gäller cocktail men det här passerade.

Själv valde jag en ”Lady G” vilket antagligen står för ”Gin” men som jag kommer låtsas står för ”gangsta”.

IMG_0876Gin,Lillet blanc, socker, citrus, rosmarin och champagne. Rosmarinen kändes först på slutet. Hade velat ha mer champagne i den. Flaskan var nyöppnad så det var inte champagnen det var fel på, men den kändes lite väl ”platt”. Ergo, det hade behövts mer champagne.

Jag skulle säga att Herr J. gjorde ett bättre val än jag.

Har inte varit på Grand Central på ett tag. Drinklistan var inte lika omfattande eller välskriven som förut. Vi testade  ginbaserat men det fanns ett par tequiladrinkar som verkade bra. Och en drink med rödvin som verkligen varit en av vinterns cocktailtrender.

Stämningen var som alltid hög, servicen var oklanderlig. Det ligger onekligen bra till ”Grand central” jag undrar varför jag inte hamnar där oftare*.

-Suss

*Just det, det var det där andra stället som låg så bra till som låg ”i vägen”. Alla vägar leder till Nobis.

Kommentera

