PDT:s Tonic Syrup

 

På ”Please don’t tell” i New York så gör dom tydligen en G&T på gin, smaksatt syrup och sodavatten. Jag hade inte vetat detta om jag inte läst det i deras bok. Har nog aldrig beställt en G&T på bar i mitt liv. Jag antar att detta är ett sätt att slippa så många olika sorters flaskor i baren, sodavatten används i fler drinkar än tonic. Genom en syrup kan man, i teorin, fortfarande skapa den där torra sensationen. Jag har nämligen inget emot smaken av kinin som sådant. Hello Dubonnet/Kina Lillet/ diverse Amaro och bitters!

Det stod inget i receptet om det men eftersom jag jobbat med kinabark förr tänkte jag att det var bäst att iallafall stöta till barken ett par gånger i morteln för att frigöra lite smak.

IMG_0884

Tonic-syrup; ger ca 3 dl(översatt och modifierat av mig)

2,5 dl vatten

2,5 dl strösocker

2 citrongrässtänger; skalade och hackade i 0,5 cm breda bitar

1 tsk kinabark (något mortlad)

1 tsk limezest( från 1 lime)

1. Låt 2,5 dl socker och 2,5 dl socker koka upp på låg värme till allt socker smält. Alldeles när det börjar bubbla ta bort det från värmen och tillsätt citrongräset.

2. Låt stå 5 minuter. Tillsätt sedan kinabark och rör runt.

3. Låt stå 5 minuter.  Sen åker limezesten i.

4. Låt stå ytterligare fem minuter och sila sedan ordentligt. Jag använder kaffefilter i papper eller finmaskad väv.

5. Häll upp flaska och förvara i kyl.

Resultatet är en väldigt fräsch syrup.  Men det är inte mycket kininsmak. Jag saknar just den ”torrheten”. Och jag är inte säker på att dessa små mängder kinin kan skydda mot malaria. Gav bort lite till G&T-drickare. Får se vad de tycker. Krånglig grej att göra hemma eftersom  kinabark, som man kan köpa på Aeter&Essencefabriken på Wallingatan, inte säljs i så små kvantiteter. Det har inget egentligt ”bäst före datum” men en påse räcker en livstid om man bara gör detta recept.

-Suss

Lämna en kommentar