Tisdagsdrink; Jag är nyfiken gul…

Jag har sedan i höstas en flaska gul chartreuse på min drinkvagn. I början använde jag den mest till de två cocktails som öppnat mina ögon för den; ”Last word” och ”Bijou”. Båda två görs oftast med grön chartreuse som är har högre alkoholhalt och fler kryddor och örter. Den gula är mildare och sötare. Men ofta kan man ersätta grön med gul genom att modifiera receptet något för att skapa balans.De två har dock de gemensamt att de framställs av kartusianerordens munkar.  Jag sa i början av året att det skulle bli ”tagelskjorta” under 2012 och menade att jag skulle vara mer sparsam. Så blev det inte. Det blev bara tagelskjorta i meningen ”munklikör”; både Chartreuse och Bénédictine finns på vagnen och ganska ofta i glaset.

Nåväl. Jag tänkte att det var dags att utöka min repetoar.

C3(PO?)-cocktail; ger 1 drink

1 sockerbit

4 stänk Bob’s chocolate bitter

3 cl gul chartreuse

ca 1,5 dl champagne

1. Dränk sockerbiten i chokladbitter. Lägg i botten på glaset.

2. Häll på chartreusen.

3. Toppa med champagne.

En trevlig variant på en klassisk champagne-cocktail; saffranstonerna kommer fram tydligt. Ganska mild och fräsch, men ändå med ett djup.  Jag är nog inte den första att kombinera choklad,chartreuse och champagne.

Jag visste att de smakerna funkade eftersom jag gjort något så enkelt som en varm choklad med munklikören till nyår. Tricket är att använda en bra choklad och att inte vispa grädden för hårt. Den ska inte vara helt stel.

IMG_0726Varm choklad med chartreuse; ger 1 glas

3 rutor Lindt-choklad, 70%

1 dl mjölk

4 cl gul chartreuse

3 cl lättvispad grädde

1. Smält chokladen i mjölken. Det får inte koka, bara sjuda.

2. Häll likören i ett glas/en mugg som sköljts med  med varmt vatten insidan(detta för att tempraturskillnaden inte ska få glaset att spricka samt att öka på varmhållningsgraden. Jämför hur man värmer en tekanna med varmt vatten innan man brygger teet).

3. Häll på chokladen.

4. Toppa med grädden. Servera!

Även i ”Drinkar för fest och vardagar; Knutte Sundins jubileumsamling av drinkrecept” från 1947 som har jag så är det gröna varianten som nämns oftast av de två chartreuserna.  Så var fallet i detta fall men slutresultatet blev bra.

IMG_0891

Spring feeling-cocktail; ger 1 drink

3 cl torr sherry

3 cl gul chartreuse

2 stänk grenadin

1 cl färskpressad citronjuice

1. Skaka alla ingredienserna i en shaker med is.

2. Sila och servera i ett cocktailglas. Ev. med körsbär.

Mustig eksmak men ändå örtig och frisk. Ganska lagom så här års och fram till april. Den hade dessutom en ljuvlig färg.

Jag har lagt till tre låtar till drinklistan. Ingen av dem är ”chartreuse” med ZZ top.

-Suss

Kommentera

