X vs.Y

1. Kininsyrup vs. PDT:s tonicsyrup;

Det här är som att jämföra äpplen och apelsiner. Det jag kan konstatera är att tonicsyrup inte är något jag skulle använda. Att jämföras med mitt behov av kininsyrup( d.v.s. varma G&T:s) som är enormt så länge det är vinter.

2. ”Gin&it” vs. ”Hot rum cow (tidningarna)

De är lika i utformningen de där två. Och brittiska båda två. Hur stor är marknaden undrar jag? Det säger något om cocktail-haussen vi befinner oss i att vi har alternativ i tidningsväg.

Jag skulle tro att ”Gin&it” har bättre överlevnadschanser då den är skapad av teamet bakom mattidningen ”Fire&knives”; en stabil publikation med gott renommé. Sen tycker jag personligen att ”gin&it” är bättre vilket inte bara har att göra med ett ampersand i titeln; ett tecken jag är väldigt förtjust i. Den har en tilltalston som tilltalar mig. Men det kan vara att jag är ”fire&knives-tränad”. Köpte andra nummret av Hot rum cow idag så tiden får utvisa.

3. ”Gin&it” vs ”Hot rum cow” (drinkarna)

Nog för att jag älskar varma drinkar, i den här rundan är det en klockren vinst för ”Gin&it”. Inte bara för att den har ett ampersand i namnet. Det har allt att göra med vermouth. Söt vermouth ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

4. Klassisk semla vs. wienersemla

Jag borde inte äta semlor alls. Det har med laktos att göra-moving on- jag dör inte av det. Att äta semlor redan nu kan folk ha åsikter om, Semmelmannen börjar inte förräns i Februari, men jag var så attans sugen. Jobbig vecka, sjuk katt yada yada yada.

Jag åt en klassisk semla ifrån Thelins i måndags, och igår åt jag för första gången i mitt liv en ”wienersemla”. Semmelmannen har nog åsikter om det också. Jag har varit nyfiken länge men låtit min konservativa ådra styra valet varje år. Inte så 2013! När livet ger dig citroner så passa på att tantfika(och hoppas att det går över).

Gud vad gott det var med wienersemla. Jag gillar bakverk med smördeg (utom i fallet vanlig croissant som jag tycker är trist) så jag borde kunnat förutse detta. Det var som en ”crossant amande” fast med grädde. Såklart. Jag satt på Ritorno och njöt i fulla drag i säkert 3 minuter. Sen var den slut. Värt besväret. Wienersemla FTW.

-Suss

Kommentera

