Vän av ordning

Ok; i många recept står det ” en halv lime” eller ”juicen av en lime” eller nåt i den stilen. Detta är inte alltid praktiskt. Ibland ska man göra många drinkar på en gång och har inte tid att måtta. Eller så använder man sour-mix eller juice på flaska. Nä men vad säger jag? Så kan väl inte vara fallet( jo, det kan det. Utan problem). Jag har länge haft en lista fastsatt med tejp på insidan av en av mina drinkböcker, en lista som är resultatet av att jag köpte citrus och stod och pressad. Så var det gjort en gång för alla.

På förekommen anledning så publicerar jag denna lista. Jag valde frukter som var av genomsnittstorlek, Resultaten är något avrundade.

IMG_0928

Apelsin;

1/2 apelsin= 3 cl

1/4 apelsin= 1,5 cl

1/6 apelsin= dryg barsked

Citron;

1/2 citron=2 cl

1/4 citron=1 cl

1/6 citron(1 klyfta)= dryg barsked

Lime;

1 lime= 2 cl

1/2 lime= 1 cl

1/4 lime = 0,5 cl(knapp barsked)

Detta var mina resultat och är det jag går efter.

-Suss

En reaktion på ”Vän av ordning

Kommentera

