Suss gör likör/Alltid denna Frances Bissell

Som jag sagt tidigare; jag är väldigt förtjust i blommiga smaker. Allra mest ros men apelsinblom och fläder kommer på delad andra plats( sen blir det viol,lavendel och alla andra).

Fläderlikör finns på markanden och jag har testat att göra själv också. Check. Fr. A har pratat om en rosenlikör som hon druckit och blivit imponerad av. Innan året är över kommer jag väl antagligen ta steget fullt ut istället för att blanda rosenvattensockerlag på ackord. Men A kommer före R så jag började med apelsinblom.

Frances Bissell och hennes bok ”The scented kitchen” som jag alltid återkommer till har ett recept som använder färska apelsinblommor som hon plockat. Hon poängterar att det inte är ofta hon har den möjligheten. Mina chanser är ännu mindre. Så jag faller tillbaka på torkade.

Apelsinblomslikör; ger ca 7,5 dl

5 dl vodka

2,5 dl torkad apelsinblom (finns på bl.a. Örtagubben)

5 gröna kardemummakapslar

10 kumminfrön

ca 2,5 dl sockerlag

1. I en ren burk så blandas vodka,apelsinblom och kryddor. Förslut burken och skaka den ett par gånger. Allt blomster måste bli blött.

2. Låt sedan stå på varm och solig plats(typ köksfönstret) ca 3 veckor.

3. Sila och blanda med sockerlagen. Smaka av om du vill ha mer socker.

4. Tappa upp i en ren flaska. På med etikett. Använd.

Likören blir blommig och lite kryddig. Den är också ”naturligare”. Apelsinblomvatten, som jag förvisso gillar skarpt, är en destillerad produkt med väldigt uttalad parfymkaraktär. Den kan bara användas i små doser. Den här är mer fräsch och örtig, och tål att användas i större mängd.

Vill också påminna om att det nu är Februari och semmelmannen är igång. Själv åt jag en laktosfri semla på Gunnarsons konditori på götgatan igår.

-Suss

Kommentera

