Tisdagsdrink;Ladies….

Kärt barn har många namn, kär drink har många proportioner. Att en ”White Lady” innehåller gin,Cointreau och citronjuice verkar alla vara överens om. Sen vill många ha en äggvita för att sen ska bli snyggare(rimligt). PDT snålar med  Cointreau men lägger till sockerlag(som att gå över ån efter vatten). Jag lärde mig att göra den efter den enkla formeln ”lika delar av allt”. Har med åren lagt till den där äggvitan.Jag håller mig till det.  Detta sagt; hälften gin, en fjärdedel Cointreau och en fjärdedel citron är ingen dum idé.  Jag dricker ”White lady” när jag vill ha något sött och lätt. Mindre Cointreau ger utan tvekan en cocktail med  fräschör, som man kan dricka mer än en av.

IMG_1042

White Lady; ger 1 drink

3 cl gin

3 cl Cointreau

3 cl citronjuice

1 äggvita

för servering;

kylt cocktailglas

cocktailkörsbär

1.Blanda all ingredienserna i en shaker. Skaka rejält ett par gånger utan is.

2. Tillsätt sedan is. Skaka för att kyla drinken.

3. Sila ner i glaset. Servera.

Anledningen att jag tog upp just den här klassikerna är för att den är lätt att twista till. Jag har prövat med andra citruslikörer, nu senast min egen apelsinblomslikör, med gott resultat. Om man använder annan likör får man vara beredd att behöva ändra proportioner. Grand Marnier eller Mandarin Napoleon är inte Cointreau.

Tillägg till drinklistan* är gjort; Chromantics ”Lady” ska väl få er att svänga lite på höfterna.

-Suss

*Ni måste följa länken ett steg längre(klicka på mitt namn, och bläddra fram drinklistan bland mina spellistor, för att få den korrekta. Prenumenera gärna).

Kommentera

