Orgeat;Toby vs.Tony(battle of the cocktail-crushes)

Det är inte ofta jag druckit drinkar med orgeat. Men jag har länge lockats av det: gillar både mandel och apelsinblomsvatten. I teorin borde jag ha användning för detta. I bakhuvudet har jag länge haft den här artikeln i vilken Toby Cecchini tog sig an en klassisk ingrediens som blivit styvmoderligt behandlad . Men det var inte förrän härom veckan som jag började fundera på en drink där den skulle kunna vara en av ingredienserna och gjorde slag i saken. Vi kommer till det så småningom.

Jag kastade ett öga på Conigliaro men såg genast att hans recept innehöll thermomixer,homogenisator och säkert LHC-anläggningen i Cern. Förstå mig rätt nu, I would love me some of that maskin park-action, men man kan få till bra grejer med enklare medel.

IMG_1047Saftsilen är en av tants bästa vänner. Oumbärlig när man ska göra orgeat/kininsyrup/bitters. Cecchini är om sig och kring sig angåande siladet av mandelemulsionen. Borde skicka en sån här till honom.(1-0)

Noterade i förbifarten att Conigliaro använde strösocker endast. Cecchini angav en kombination av strö-och rörsocker i sitt recept. Jag är känt skeptisk mot strösocker eftersom jag tycker att det kan vara ganska platt och vasst i smaken. Blandning it is. Det blir mindre estetiskt eftersom rörsocker inte bara ger smak utan också färg, men jag tar det. Så här i efterhand funderar jag på att använda en kombination av strösocker och ackaciahonung( eller någon annan honung med blomtoner) för att söta nästa gång jag gör orgeat.(2-0)

I ”The bon vivants Companion” står det att orgeat smaksätts med rosenvatten. Frestande. Gick dock på Toby och Tonys linje och höll mig till apelsinblomsvatten, som numera verkar vara kutym.

Jag rostade inte mina mandlar innan. (2-1)

Billiga mandelspån kan man hitta i Hötorgshallarna.

Orgeat; ger knappt 1 liter

250 gr skållad flagad mandel

3 dl kalllt + 5 dl kokande vatten

4 dl socker ( 2 dl rörsocker, 2 dl strösocker)

2 tsk apelsinblomsvatten

2 tsk amaretto

(4 cl vodka för att öka hållbarheten)

1. I en mixer kombineras mandelspån och 3 dl vatten. Pulsa tills det känns grynigt, ska se ut ungefär som kokosflingor.

2. Häll hacket i ett tåligt kärl. Häll på 5 dl kokande vatten. Rör runt och låt stå 3 timmar.

3. Sila i saftsilen. När det slutar rinna så hakar man av påsen, snurrar den och pressar ut det sista. Det är rätt mycket vätska kvar.

4. I en kastrull så låter man mandelvätskan och sockret värmas på låg värme till sockret smält. Rör ner apelsinblomsvatten och amaretto. Smaka av.

5. Låt svalna. Häll sedan i en ren flaska, tillsätt vodkan. Skaka för att fördela vodkan.

Sen är det klart att användas. Jag är riktigt nöjd med resultatet. De drinkar som testats hitills har hållit måttet. Som sagt, kommer göra det igen men med annan sötning.

Toby vann den här rundan.

Ledsen att det här inlägget inte kom igår. Jag skyller på jobbet.

-Suss

Kommentera

