Jag tror, jag tror på sommaren…

Den som spar han har. Under de bistra vintermånaderna har jag kunnat avnjuta en del av de läckerheter som jag prokurerade under sommaren. Saft, sylt och diverse annat gott.

Flädervinäger;

Detta är ett recept från Frances Bissell. Det är väldigt enkelt egentligen. Man stoppar ner fläderblommor i en flaska vinäger och låter det stå. Om man kan så bör man byta blommor efter en vecka. Räkna med 2-3 blomkvistar,delat i mindre, per flaska. Detta blir gott i en salladsdressing men bäst blev det i hemgjord majonäs. Jättegott till grönsaker och lax. Det är essentiellt att allt blomster täcks av vätska, annars oxiderar det och ger vinägern ful färg och obehaglig bismak. Samma gäller om man smaksätter alkohol med fläder för övrigt.

Romtopf;

Jag har sagt det för och jag säger det igen; jag gillar att dricka min dessert och att äta min drink. Årets romtopf var mörk rom,strösocker,kanelstång och en blandning av svartvinbär och blåbär. Det var ett dåligt bärår på det stora hela p.g.a. den kalla våren( fast ett fantastiskt svampår!). Mycket gott. Vätskan som blir över är en smaskig likör. Detta är en av mina favoriter.

Tequilatopf;

Det här var ett experiment. Svarta vinbär som fick ligga med socker och tequila,samt en kanelstång, på romtopf-vis  och gotta sig i nästan ett halvår. Inte den dessert som jag skulle önskat men vilken likör! Det var den stora behållningen här.

-Suss

Kommentera

