Drink in review v.5(ligger lite efter här)

Jag drack i början av veckan en Malibu-baserad drink. Det satte tonen. Det smakade mammas solkräm från 1987. Sol,glädje och en bismak av trauma. Den sommaren upptäckte vi att jag,till skillnad från resten av min familj, inte alls tål  solen. Mamma gick runt med ray-ban wayfarers,cityshort och en gyllene hud. Själv gick jag runt med t-shirt,långbyxor och andra gradens brännskador. Jag har fortfarande ,mer än 20 år senare, fräknar på axlarna p.g.a. solskada.

I slutet av veckan blev det en Bacardi&cola. Anledningen var det Bacardi-legacy event som gick av stapeln på Linje10/Tjoget. De sex finalisterna  presenterade sina signaturcocktails inför en glad skara av icke-domare. Som jag har förstått det så är det den 18/2 på ”Och himlen därtill” som en jury kommer bedöma den enskilda bidragen samt bartendrarnas förmåga att blanda en klassisk daiquri. Som sagt; jag har inte totalkoll på detaljerna. Däremot tyckte jag att det var jättekul att höra några av presentationerna och smaka lite på dem. Alltid inspirerande för en hemmafifflare som jag. Tyvärr var jag tvungen att gå tidigt. Nåväl.

IMG_1015

Alla cocktails innehåller Bacardi Superior

Daiquri Noir/Robbie Radovic

(Bacardi,lime,lapsangte,socker och rödvin)

Det här är min vän Herr J:s absoluta favoritdrink. I princip den enda drink han gillar faktiskt. Och jag förstår varför. Jag har länge gillat te i cocktails, och den härligt rökiga lapsangen är en favorit; speciellt blandat med med lite citrus. När man tänker rom blir det lätt en sommarvibb men det här är en underbar vinterdrink.

Esposa/Mikael Bandick

(Bacardi,Cherry Heering,Grappa,Muscavado)

Här spetsade jag öronen under presentationen; Bandick, som jobbar på Tabazco i Västerås, hade gjort en drink med inspiration ifrån barndomen. Han undrade om någon annan än han hade påbrå från mellanöster. Förvisso inte, men en del av min barndom är förlagd där och då blir det som det bli(#rosenvatteniallt).

Just den här hann jag inte smaka, fast jag gärna ville. Just rom och körsbär är klockrent; mina tankar går till heminway daquiri/papa doble vilket är min ”rom-favorit”. Jag tror att detta skulle fallit mig i smaken. Det verkade som det föll alla andra i smaken också. När jag hälsar på kusin så ska jag se till att dra med henne till den där baren.

Jackson square/Svante Garsten Schön

(Bacardi, D.O.M,noilly prat, ”rock candy”,citron)

Av de jag provade var detta mina favorit( not saying much eftersom jag bara hann med tre). Fräsch,örtig men ändå med ett djup. Sötma utan att det blev sliskigt.

IMG_1029

Det är inte ofta det finns rom i mitt hem men de andra ingredienserna har en given plats på drinkvagnen. Jag kanske försöker mig på en approximation åt  det här hållet  nån gång.

Beercardi cocktail/Fredric Södersten

(Bacardi,tio pepe,röd grapfrukt(tror jag)lime,socker, vaniljbitters, Hoegaarden veteöl)

Den var snygg och inbjudande men jag kommer inte ifrån min öl-skepsism. Jag må ha druckit en indian pale ale och gillat det, det betyder inte att jag vill ha öl i mina cocktails. Men andra är bättre på detta än jag. Mannen som gjorde den verkade ha koll på vad han gör.

Sen var det de tre som jag tyvärr inte hann smaka/höra presentationen av, Jag har bara menyn att gå på  och som sagt: rom är inte mitt forte.

Latin quarter/Boudy ghostine

(Bacardi,bacardi gold, lime,cola syrup,PX sherry,ägvita)

Det här låter jättegott. Att reducera cola till en syrup ger en väldigt aromatisk sötma och lägg till syrlighet ifrån sherry och friskhet ifrån lime.

El deseo/Andrea Patelli

(bacardi,lime,agave,persikolikör,viollikör,Peychauds’)

Tant.vill.ha.

Red devil fruit punch/Mattias Skoog

(Bacardi, rött portvin,absint,lime,röda vinbär,champagne)

Mattias Skoog, som också var kvällens värd, blandade en drink med extra allt. Kan vara hur gott som helst. Innehållslistan är lite som en check-lista över saker jag gillar.

Det här med att blanda en klassisk daquri är nog så svårt; ”the devils is in the details” brukar man säga. Bra rom,bra socker, bra lime och framförallt fingertoppskänsla inför proportionerna är det som krävs antar jag. Min erfarenhet är att ju färre ingredienser, desto svårare är det att få det riktigt bra. Det finns inget att gömma sig bakom. Detta sagt så är det andra tävlingsmomentet ett sätt att visa bredden som en rom kan ha. Mörk rom har ett antal vältaliga entusiaster men ljus rom anses nog ofta som ”tjänlig sprit” att använda i enkla sommar cocktails. Det är klart att det inte behöver vara så. Trots att jag vågar testa saker så är det inte alltid det finns något spännande med ljus rom på drinklistorna. Det börjar väl bli ändring på det. Jag fick lite nya idéer iallafall.

Jag önskar alla lycka till i tävlingen och ber om ursäkt för ev. drinkar jag blandar inspirerat av detta. Imitation är den ärligaste formen av smicker brukar det heta. Tänk på det.

-Suss

Kommentera

