Tisdagsdrink; Macaroontini

Det var det här jag skulle ha orgeaten till, en drink som var tänkt att smaka som en macaroons. Jag fick idén under den där stunden efter bikramyoga när jag en pur entitet och är övertygad om att jag nu bara ska dricka gurkvatten,grönt te och äta ångkokta grönsaker. Det håller i sig ca max 40 minuter. Väldigt ofta kortare då jag  på tunnelbana hem inser  att personen mittemot mig dricker kaffe ur pappmugg och äter en BLT. Och vips är jag tillbaka till mitt hedninska jag.

I vilket fall så funderade jag på en cocktail att servera vid en avtackning och detta sammanföll med att skenheligheten klingade av, och tanken på något som var som ”en lyxig liten kaka” verkade vara en god idé.

Orgeat ger mandelsmak, vodka för vuxenpoängen,lite punsch för smörigheten och en äggvita för krämighet och fluffig look.

IMG_1064

Macaroontini; ger 1 drink

4,5 cl vodka

1,5 cl Carlshamns punsch

2 cl hemgjord orgeat

2 droppar apelsinblomsvatten

1 äggvita

för servering;

kylt cocktailglas

1. Blanda alla ingredienser i en shaker. Skaka lite utan is.

2. Tillsätt is och skaka för att kyla drinken Häll upp i glas.

3. Servera.

Reslutatet är en drink som verkligen smakar som en macaroon. Den är söt, på gränsen till för söt men apelsinblomvattnet räddar. Att den hemgjorda orgeaten är ganska smakrik gör sitt till. Både Fr. A och grevinnan den äldre fick smaka och var nöjda. Som drink betraktat är det kanske inte ”våran kopp te” men man kan fortfarande uppskatta(vara tillfreds med sitt eget) hantverk. Jag tror också att den har ”mass appeal” just eftersom macaroons är så populära. Jag rapporterar när kollegorna fått smaka.

-Suss

Kommentera

