Tisdagsdrink; Klassiker med en twist…

Jag har länge haft den här artikeln ifrån N.Y-times i bakhuvudet. Inte för att jag vill inreda min barvagn ergonomsikt(det går typ inte) men för att deras drinkar intresserar mig. Förstås.

Deras ”Death&taxes” speciellt då den innehöll lavendel-infuserad torr vermouth. Att infusera vermouth har jag gjort förr, och att använda lavendel i allt är en ovana jag har. Jag skulle kommit ditt förr eller senare. Nu blev det förr.

Lavendel-infuserad vermouth; 

Jag använde 1,5 msk som jag lät ligga i  1,5 cl Noilly prat över natten. Jag använde en tepåse för att förhindra att det blev partiklar i vermouthen. Det kan annars lätt bli dammigt( i praktiken klegg) när man jobbar med torkad lavendel. Här man man laborera med tid och mängd efter hur man vill använda den.

Sen testade jag två klassiker;

IMG_1138

Lavender Martini; ger 1 drink

5 cl torr gin

1 cl vermouth

1 cl lavendel-infuserad vermouth

citronzest

för servering;

1 kylt cocktailglas

1. Rör gin och de två sorternas vermouth i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i glaset. Twista citronzesten över, ta lite på glaskanten också. Servera.

Bara lavendel vermouth blev för mycket men när jag kombinerade med lite ”vanlig” så blev det bra. Annars kan man alltså göra en inte lika stark infusion.

Den andra blev en Brooklyn; Lavendel och bourbon är grymt vilket jag minns från sommarens lavender-juleps. Istället för Amer picon använde jag denna gång Nardini amaro.

Lavender- infused Brooklyn; ger 1 drink

6 cl bourbon(bulleit)

2 cl lavender-infuserad torr vermouth

1 barsked Maraschino

1 barsked Nardini amaro

för servering;

1 kylt cocktailglas

1. Rör alla ingredienserna i ett isfyllt rörglas.

2. Sila och servera.

Vad det gäller Brooklyn så är jag frestad att använda lite apelsinzest. Citrusfrukter lyfter verkligen lavendeln. Båda två blev bra men jag tror att Brooklyn var den som vann mest på den lavendel-infuserad vermouthen.

-Suss

Kommentera

