Adventures in bergamot

Jag är mycket förtjust i de flesta medlemmarna i citrusfamiljen; citroner,lime,grapefrukt och apelsiner är en vanlig syn i mitt. hem. Trevliga både i matlagning och drinkar.

Bergamott  däremot är en citrusfrukt som man sällan hittar hos mig. Man hittar den sällan punkt slut. I alla fall inte på dessa breddgrader. Mina försök att lokalisera färsk bergamott har gett två träffar; båda två med kilopriser som fick mig att hicka till.

Den vanligaste formen av bergamott är istället olja som gör av dess skal. Denna är vanligt förekommande i parfymer men också det som ger earl grey-te dess karaktäristiska smak(som jag älskar men gud vilken skillnad det kan vara; vilket beror på kvalitén på oljan).

Från smak i te är det inte långt till smak i drinkar. Frågan är bara vilken väg att gå. Det finns det flera som funderat på. På Mark’s bar förra våren bytte jag ett par ord med bartendern i frågan. Han tillhörde de undrades skara. Bobs’ bitter har  en fläder&bergamott-bitter i sortimentet. Men jag vill ha mer än så. Jag har hört prat om en fantastisk bergamott-likör men det verkar vara en urban myt.

I vilket fall inhandlade jag bergamottolja på aeter&essence-fabrike(var annars) och experimenterade. En sak jag lärde mig är att lite värme gör susen. Eftersom det är en olja är det inte lika löslig som t.ex. en essence eller ett vatten. Mitt mest lyckade experiment bestod av att göra en sockerlag med oljan som smaksättning. Det är något av en smakfråga; jag tar ungefär 30 droppar till 3 dl sockerlag. Blanda det kokande vattnet med sockret och rör runt lite först innan oljan tillsätts.

Bergamott old-fashioned;ger 1 drink

5 cl bourbon

2 cl bergamottsockerlag

1 stänk peychauds’

för servering;

isbitar

old-fashioned glas

apelsinskal

1. Häll sockerlagen i glaset. Rör ner stänket med Peychauds. På med isbitarna.

2.Häll över bourbon. Garnera med apelsinglas.

Det blir ingen uppenbar bergamottsmak men en fräschör och ett djup. Det känns helt klart i gomen vilket är ett intressant fenomen; djup/tyngd och fräschör på samma gång. Vilket också är det som gör mig intresserad av att använda just bergamottolja i drinkar.

-Suss

 

Kommentera

