Further adventures in bergamot

1. 3 cl vodka+10 droppar bergamottolja;

När jag köpte PDT-boken läste jag att de använder bergamottolja utspätt med vodka, enligt ovanstående princip, som smaksättning i drinkar. De använder olja ifrån Afterlier, den fantastiska parfymören Mandy Aftels parfymhus. Hon har också skrivit den läsvärda ”Alchemy&Essence” om parfymhistoria och tillverkning. Jag tror att den oljan håller högre standard än den jag använder. Så efter att ha spätt ut den i en liten flaska med pipett så lät jag den stå på fönsterbrädan och få lite sol också. Ett varmt skåp går nog också bra. Detta för att smakerna ska blandas ordentligt. Att låta det stå på fönsterbrädan är något som jag gör när jag gör med både bitters och vissa likörer enligt instruktion i Frances Bissells bok.

Den färdig produkten testade jag  i en Dry Martini. Riktigt nice.

2. Bergamottsockerlag+vodka;

Efter det experimentet så kändes det som en självklarhet att blanda en ganska tät sockerlag med bergamottolja för att sedan späda med vodka. I praktiken en bergamottlikör. Även här är det lite en smakfråga. Jag använde mer socker och mer olja än i den vanliga bergamottsockerlagen.

Den använde jag istället för Cointreau i först en Margarita(fantastiskt)! och sen en Corpse reviver No2(njut!). Att bergamott funkar bra med citron är känt men det blir rikigt bra med lime som i Margaritan. Och det lite rökiga ifrån reposadon jag använde blev pricken över i:et.

3. Earl-grey te;

Att brygga te på en earl grey av bra kvalité var något jag laborerade med först av allt. Blir väldigt bra i bål med lite citronjuice,domain de canton,gin och prosecco. Men det kan lätt bli mest te och för lite bergamott. Den distinkta smaken sitter i toppnoterna och kan vara ganska flyktiga. Ett trick är då att blanda ner en rejäldos i strösocker och låta det så 2-3 veckor(ungefär som med lavendeln). Det ger en rund fräschör till sockret. Mer doft än smak men att sockra kanten på en Sidecar med det ger drinken en extra skjuts. Speciellt om man byter ut Cointreau mot hemgjord bergamottlikör i själv drinken.

-Suss

Kommentera

