Bokhyllor&barvagnar

Appropå den där litterära kopplingen….

Häromdagen satte jag igång med projektet ”Kalifens hus 4.0” alltså min fjärde omgång av en egen bitter med apelsinbas.

IMG_1420

Jag började försöka mig på bitters för typ 1,5 år sen(?) på impuls. Jag hade fått rom som tydligen var för stark för att dricka, googlade och vips stod det en burk proppfull med kryddor och rom längst bak i ett skåp. Då gjorde jag en 5-spice bitter(såklart) inspirerad av ett Jerry Thomas-recept jag hittade på nätet. Sen dess har det hänt en del på bitters-fronten. Att jag inte kunde få tag på vissa bitters var en anledning till att jag ville försöka mig på att göra egna. Numera har jag fått/skickat efter ett par stycken och har ett litet referensbibliotek. Kvar är min envishet/nördighet. ”Kan själv” var tydligen några av mina första ord. Kommer antagligen bli mina sista också.

Det blev under en period mycket experimenterande men jag hade redan då idén att ”smaksätta” några av de böcker jag läst och gillat. Förlagan,eller kanske prejudikatet, är parfymen  ”Eau d’Hadrian” skapad av Annick Goutal efter att hon läst franska författarinnan Marguerite Yourcenars roman ”Hadrianus minnen” om den romerska kejsaren Hadrianus. Det är en roman som gränsar till en biografi. Yourcenar får honom verkligen att komma till liv. Jag läste boken efter att ha fått bakgrundshistorien när jag handlade parfym på en Annick Goutal-butik i Paris. Det är en underbar bok(jag kom ihåg bibliotikariens glädje när jag frågade efter den, alltid ett gott tecken) och en fin parfym. Inte en jag själv använder* men den är välgjord och har stått sig väl sen 1981. En bedrift.

Jag tänker mycket på samma sätt kring cocktails som jag tänker kring parfym. Två intressen som informerar varandra. Jag är inte den enda som tänker så. I vilket fall så har det hos mig utkristalliserats vissa tankar kring metod.

1. Jag kommer aldrig välja att göra en bitter på en bok för att den radar upp bra ingredienser. Jag måste gilla boken.

2. Jag kommer göra alla mina bitters vodka-baserade tills vidare.

3. Ingredienserna kommer vara sånt som nämns i boken. Att använda allt ätbart i en bok skulle bli hopplöst; jag ger mig själv rätten att inte använda vissa saker. Det som ändå är mitt mål, och nu blir det väldigt akademiskt, är att samanfatta essencen i en bok.

IMG_0999

Med fallet ”Kalifens hus”så är trädgården och dess värm,lugn och doft en central del av handlingen. Orsak till oro ibland men mestadels en påminnelse om varför de valde att flytta ditt i första hand. Innehållslista blir därefter; det är fokus på apelsinblom,apelsiner,citroner,lavendel,enbuskar,hibiskus och jasmin. Sen tillkommer smakerna  från bazaaren; kanel,kaffe och saffran. Just kaffe har en central del i handlingen.  Jag läste nyligen om boken och skrev ner alla potentiella ingredienser. Den slutliga listan innehöll inte kardemumma. I alla tidigare omgångar har jag använt kardemumma. Oklart vart jag fått det ifrån.

Först om ett par veckor så har vi fått resultatet. På sikt, om jag är nöjd med min bitter, så kommer det ett recept. Sen är det dags att fundera på nästa. Jag har laborerat med en bitter med rötterna i Andra Moseboken. Lång historia. Jag tror att jag kommer skippa vidareutveckling och kanske satsa på något ifrån #myidealbookshelf istället. Jag har redan gjort ett försök på en ”The scented kitchen”-bitter och den blev uppskattad.

IMG_1486Jag hittade inte Alice i Underlandet i min bokhylla men den borde vara med här. Och minst en del i Proust romansvit ”På spaning efter den tid som flytt” (det lutar åt ”I skuggan av unga kvinnor i blom”). ”Kuddboken” av Sei Shonagon är given. Och antagligen ett par till. Det är bästa att inte fundera för mycket på det här. Det är för svårt att välja.

-Suss

* Den jag gillar mest är ”Mandragore”;bergamott,ingefära,stjärnanis,svartpeppar mm. Låter som en bra drink; kommer göra den förr eller senare.

Kommentera

