Tisdagsdrink; Nordens acai-bär(eller gojibär; det är tydligen nyttigt iallafall)

Det finns något som heter hagtorn. Det är en buske som inte ger ätlig avkastning. Sen finns det havtorn. Det är en buske med smarriga bär. Bara så vi är på det klara med det.

Jag har laborerat med havtorn förrut. Gjorde en ”Cosmopolitan”-variant med havtornssaft istället för tranbärsjuice. Det blev väldigt uppskattat. Så när jag fick en flaska havtornssirap häromsistone så tänkte jag i samma banor; twist på klassiker. Jag gjorde en ”Old-fashioned” där den sirapen fick vara istället för sockret. Det blev bra; väldigt fruktigt. Sen gjorde jag en ”Martinez” med sirapen istället för Maraschino(och sen använde jag Fee Brothers Walnut-bitter för det kändes rätt av någon anledning). Också bra. Men den riktiga vinnaren här var min rom-drink. Jag är lika förvånad som ni.

Ett snabbt sökande på intenet hade genererat ett recept där det muddlades färska havtornsbär som i en ”Caipirinhia”. Jag valde att blanda rom,lime och sirapen. Kände att den behövde något. Detta något var en en skvätt gul chartreuse.  Dess örtighet balanserade det fruktiga väldigt bra. Tydliga russin och saffranstoner. En drink med ljus rom som med sin fräscha kryddighet passade väldigt bra en kall Mars-kväll.

IMG_1480

 

Untitled No2;ger 1 drink

5 cl ljus rom

2 cl limejuice

2 cl havtornssirap

1 stänk chartreuse

för servering:

isfyllt glas

1. skaka ingredienserna i en isfyll shaker.

2. Sila ner i det isfyllda glaset. Servera.

Havtorn heter buckthorn på engelska. Hagtorn heter hawthorn. Så det blir buckthorn i glaset och Mayer Hawthorne på drinklistan*. Varför? Därför.

-Suss

*återigen; lita inte på länken. Gå ett steg vidare annars försöker spotify blanda jokrar i leken. Prenumenera på den istället så blir det ordning och reda.

Kommentera

