En fyra Fernet och en Coca-Cola

Min barvagn är plottrig. Burkar med experiment, flaskor med slattar och en och annan flaska som bara står och dammar. En flaska med limoncello och en flaska Fernet som står och dammar för att vara exakt. Jag har på sistone försökt att dricka av dem. Alltså har det blivit en och annan ”Hanky-Panky”(passar när man läser senaste numret av Min boudoir) och häromdagen en ”Fernet&Coke” ifrån ”Bitter” av Brad Thomas Parsons.

Den innehåller exakt det; Coca-Cola och Fernet. Jag hittad en burk cola längst bak i skafferiet så det var bara att tuta och köra. Eller snarare koka och röra.

I receptet pratas det om mexikansk Coca-Cola,baserat på sockerrör, som bättre än den gjord på flytande fruktos. På svenska burkar står det bara socker så jag vet inte riktigt vad de har i. Man tager vad man haver antar jag.

Coca-colasyrup;

På medelvärme kokas valfri mängd Coca-cola tills det reducerat till hälften. Låt den sen svalna. Reducera inga stora mängder. Den tappar smaken fort i kylen och håller bara 1 vecka eller två.

IMG_1569

Coca-cola&Fernet; ger 1 drink

6 cl coca-colasyrup

4 cl Fernet

1 barsked citronsaft

för servering;

isfyllt glas

lemontwist

1.Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.

2. Häll upp i ett isfylltglas. Servera med lemontwist.

 

Vad smakar det då? Helt ärligt smakar det herrparfym. Jag är inte helt emot. Jag säger ju alltid att jag gillar det parfymiga. Det kommer inte hamna på standardrepetoaren men helt klart ett ess i rockärmen. Och det är alltid bra att kunna göra något av sin Fernet.

-Suss

Kommentera

