Tisdagsdrink; For the love of hotellbarer*

Jag har funderat flera gånger på att blanda en ”Algonquin”; whisky på råg/Rye (love it),Ananasjuice(bara bra, varför jag inte drinker mer tiki-drinkar är oklart) och torr vermouth(en kärlek på ålderns höst).  Äntligen blev det av.

Något som jag också funderat över är namnet, begiven på literära referenser som jag är. Algonquin är namnet på ett hotell i New York som funnits på mångas läppar då det var tummelplatsen för ett gäng begåvade skribenter och tillika blötdjur. Seriöst; Dorothy Parker har fått en gin uppkallad efter sig. För hon hade gintycke.  Som hon sa själv ” I like to have a martini,two at the most,three and I’m under the table, after four I’m under the host”. Vad whiskey har att göra i det här är oklart. Mer finns att läsa här. Om du inte gör det ska du iallafall veta att veckans ord är ; gintellectual.

Vad gällde receptet så verkar folk underligt nog vara överens. Det nämns orangebitter eller apelsinzest ibland men annars så är det ganska rakt på. Jag kände mig lite radikal och testade apelsinzest. Gillade.

Algonquin; ger 1 drink

4 cl rye whisky

2 cl torr vermouth(jag använde Noilly Prat)

2 cl färskpressad ananasjuice

(apelsinzest)

1.Skaka i en isfylld shaker.

2. Sila ner i ett cocktailglas.(zesta apelsinen).

Enkelt att göra, inga knepiga ingredienser egentligen. Bra ananasjuice är inte svårt att få tag på.

Resultatet var värt mödan,utan tvekan. Fruktigt men inte söt-sliskigt. Den torra vermouthen gör sitt.

*Jag gillar hotellbarer(en i synnerhet…oops). Om någon inte märkt det. Hotellbarer har bartender även på måndagar . FÖR DET HAR EN RIKTIGT BAR: DET HÄR ONSDAG-LÖRDAG TJAFSET EN DEL STOCKHOLMSTÄLLEN KÖR MED ÄR PROVINSIELLT. End of rant.

-Suss

Kommentera

