Drink in review; Gamla Stan

På en väldigt liten geografisk yta och inom en väldigt snäv tidsram så öppnade två cocktailbarer i Gamla Stan. Två I tell you! Great minds drink like som vi brukar säga. De två gastroimperierna,Djuret å ena sidan och Frantzén/Lindberg å andra sidan, expanderade. Djuret har sedan tidigare, utöver huvudrestaurangen Djuret, sin gastropub ”Pubologi”. Nu adderade de cocktailloungen ”Tweed”. Franzén/Lindberg lite längre ner på Lilla Nygatan öppnade ”Corner Club” (som är en förlängning av deras variant på pub*”The flying elk” med ingång via Mälaretorget).

Och nu har jag besökt båda två. Vi tar det i bokstavordning.

Jag besökte ”Corner Club” efter ett besök på ”The flying Elk”. I förbifarten ska jag väl säga att  mat,dryck och service där var ypperlig. Inte var det inte ohemult dyrt heller.

IMG_1705

Vad gäller baren så är inredningen på god väg. Orange och grått är färgerna, tydligen är det 60/70-tals influenser. Jag börjde tänka på Antoninis film ”Blow up”. Det ser snyggt om än lite kallt ut. Men tydligen så är de inte helt klara med den biten. Drinklistan är stabil. Jag drack två drinkar varav den ena, ”Dutch Charlies Cocktail”, var riktigt bra. Sällskapet drack bl.a. en ”Boulevardier” som inte fanns på listan men blandades med expertis. Jag tog lustigt nog ingen Manhattan vilket annars brukar vara mitt test.

IMG_1756På ”Tweed” är det brittiskt så det förslår. Inredningen är någonstans mellan kitschig pub och ”gentlemen’s club”. Drinklistan som sådan är kort men du får välja t.ex. ginen i din ”Dry martini” själv(en sida i drinkboken är deras ginsorter). Det finns även en ”Old fashioned” lagrad på ekfat. En ypperlig ”Manhattan” på Antica Formula och Overholt Rye var min första order. Vid andra beställningen så började vi improvisera men blev ombedda att gå fram till baren och börja lukta på vad vi ville ha. Fr A. och jag bestämde oss för att beställa en Martinez med en twist; istället för gin var det en grappa lagrad på portivnsfat som fick äran som bassprit. Sen torr vermouth på det. En barsked Marschino och lite orange bitter( såg inte vilken de använde tyvärr). Citron twist. Smakade underbart. Den blir tyngre med mer mun och djup men en långsam sötma. I’m calling it now; Grappa är sommaren sprit( när jag satt och surfade på lite olika grejer idag stötte jag på grappa-referenser överallt. Det är ett järtecken). Inte mig emot, jag gillar grappa. Är svag för vissa Nonino i synnerhet.

De är lite varandras motsats de är barerna men ändå komplement. Eftersom ”Tweed” är en lite gömt kommer det nog alltid vara lite lugnare med sittande gäster(i förbokbara Chesterfield fotöljer),på ”Corner Club” kommer folk stå och trängas i baren.Det fina här är att eftersom de ligger ett stenkast ifrån varandra kan man ”bar-hoppa” efter humör.

-Suss

* Pubmat är tydligen de nya hamburgarna. Inte mig emot; jag älskar fish&Chips för att inte tala om Shepards Pie

Kommentera

