Tisdagsdrink; My milk-gin brings all the boys to the bar*

*Not really

Efter att ha blandat drinkar med grönt och svart te så har nu turen kommit till ”blått” te eller som det oftare brukar kallas; oolong.

Enkelt sagt är oolong ett semi-oxiderat te från vissa speciella tebuskarter som lämpar sig för detta. Som jämförelse är gröna teer inte oxiderade alls medan svarta teer är heloxiderade.

Jag dricker sällan oolong men jag har en vän som gör det, den ofta förekommande Fr A. Hon gillar en sorts oolong(och nästan bara den) som kallas ”milky oolong”. Den kallas så eftersom den helt enkelt smakar mjölkigt, med en dragning åt nötigt. Den är väldigt krämig i både doft och smak, vilket jag har varit sugen på att laborera med.

Det bästa sättet att smaksätta med te är att ”dubbel-infusera”; alla teer innehåller bittra ämnen och när man kallbrygger kommer detta fram efter ca 4 timmar. Jag valde i detta fall att låta 0,5 msk ”milky oolong”-teblad(de ser ut som små knutar) ligga i 1 dl Tanqueray gin i 2 timmar två gånger om ( 0,5 msk+1 dl gingx2timmar)x2.

Jag blev nöjd med resultatet. Smaken behöver lite sötma för att komma fram men i kombination med likör så går det fint. Mjölkigheten, och den krämiga smaken, är ganska robust så man behöver inte vara rädd när man blandar tror jag. Även fast jag varit lite konservativ.

Den bästa drinken hitills är ett mellanting mellan en ”Negroni” och en ”White lady”. Inspirerad av ”White Negroni” i PDT:s cocktailbok, men jag valde att använda min egen bergamottlikör eftersom ett tidigare ”White Lady”-försök med den här infuserade ginen hade genererat positivt omdöme. Den här blev strået vassare.

IMG_1795

Bleu,blanc et bergamote(ger en drink)

3 cl milky oolonginfuserad gin

3 cl Lillet blanc

3 cl bergamottlikör

för servering;

1 isfyllt glas

citronzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas. Sila ner i det isfyllda glaset.

2. Dra citronzest på glaskanten,det räcker.

Det börjar med citrusdoft, övergår i bergamott/citrussmak och sen blir det härligt krämigt. Inte för sött men med en bra rund eftersmak och en tydlig mjölkighet.

Sen inser jag att detta inte kanske är en drink med ”mass-appeal” men jag gillar den. Jag måste  gå till NK och mer köpa te.

Till drinklistan adderar jag Kelis ”Milkshake”; den har mjölk i titeln och jag är svag för Neptunes-proddade låtar. Så var det med det.

-Suss

Kommentera

