Drink in review v.15

I Tisdags var det tydligen ”International Gin&Tonic-day” vilket både flera barer och bloggare uppmärksammade. Jag är ack så förtjust i gin men tonic alltså? Det är inte smaken som stör mig utan bubblorna. I vilket fall beställde jag min första G&T på bar och valet föll på en Hendrick’s gin med Fentimans tonic och en gurkbit. Detta inmundigades på Tweed. Jag fick hälla upp min tonic själv och vi kan väl konstatera att jag mest toppade med tonic. 5 cl gin och kanske 3 cl tonic. Smakade utmärkt. Andra i sällskapet provade ”Plymouth navy strength” respektive ”Monkey 47”.Alla verkade vara nöjd med sin gin men igen jublade över sin tonic.  Att beställa en G&T var inte på min ”bucket list” men nu har jag gjort det iallafall. Vill jag ha gin och bubblor så föredrar jag en ”French 75”.

Sen igår kväll så var det cocktails hemma hos mig, för att det är trevligt, och för att fira att jag är återinstallerade i mitt eget hem efter 2 veckor som kattvakt på pendeltågslinjen där föräldrarna bor.

Jag hade intentionen att testa lite sommardrinkar. Så blev det inte riktigt. Det började med en twist på en ”Venitian”; jag bytte nämligen ut den torra vermouthen mot lavendel-infuserad vermouth. Det blev bra. Sen passade jag på att testa min ”bleu,blanc et bergamot” på mina vänner; den fick tummen upp. Kul. Sen blandade jag ett par Rosa cubana” som fick med beröm godkänt. Det närmaste jag kommer att dricka/blanda en moijto. Den här gången använde jag lite mindre rosenvattensockerlag(ca 2 cl) och använde både lime- och grapefruktjuice.

IMG_1830

Sen börjar det bli lite luddigt. Jag hade jättekul men med 6 gäster som ville ha olika saker så fanns det inte riktigt tid att skriva ner recepten emellan. Det blev en del med grappa. Ska försöka rekonstruera dessa. De flesta blev iallafall ganska bra.

-Suss

2 reaktioner på ”Drink in review v.15

  1. Allt var asbra! Tror aldrig du har lyckats så bra med så många drinkar under så kort tid. Fantastiskt. Stort tack. Jag minns tex med värme en typ negroni med antica, aperol och grappa, Och så den där bleu, blanc et bergamot, förstås… briljant.

  2. Jag minns med glädje den smöriga men salta smaken på min första drink med äppelte och rom. Fantastiskt – tack för en kanonkväll!

Kommentera

