Tisdagsdrink; Bättre drink-lös än alkoholfri*

* tack Julia för de bevingade orden

Häromveckan fick jag för mig att spika grappa som sommarens trendsprit. Vi får se hur det går, själv jobbar jag iallafall preussiskt med detta. En av mina gäster hade med sig en flaska på lördagens cocktailhour. Inte den finast grappan men den duger gott; experiment-perioden har officiellt börjat.

Eftersom vi redan på ”Tweed” hade testat en grappa martinez så blev det en till sådan.

Grappa Martinez; ger 1 drink

4 cl grappa

2 cl söt vermouth

1 barsked maraschino

3 stänk orangebitter(Reagans no 6)

för servering;

kylt cocktailglas

citronzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i cocktailglaset; zesta.Låt citronskalet åka med i glaset.

Eftersom grappa är sötare än gin så behövs rejält med orangebitter och en rejäl zest. Detta är en av de få gånger som jag känner att körsbär är överflödigt. Det blir sött och aromatiskt( vilket jag gillar).

Eftersom det var lyckat att använda grappa istället för gin så gjorde jag en favorit med ”grappatwist”.

Grappa Negroni; ger 1 drink

3 cl Aperol

3 cl Grappa

3 cl Söt vermouth (Antica Formula)

för servering;

old-fashioned glas

apelsinzest

1. Rör ingedienserna i ett isfyllt rörglas.

2.Sila  ner i ett isfyllt glas(eller så fuskar man och blandar allt i det isfyllda glaset på en gång.Funkar också).

3. Twista apelsinzesten,sen ska den ner i glaset.

Med Aperol blir det fruktigare än med Campari(vilket är orginalreceptet) men den här har tillräckligt med komplexitet för att tillfredställa en cocktailnörd men  nog ocksp de rätt cocktail-skeptiska kollegorna. Det kommer drickas såna här i sommare. Garanterat.

Sist men inte minst; more is more. Jag läste på Cocktailslut om hur de gjorde ett par Martinez med amaro istället för söt vermouth; en med Averna och en med Cynar(kärlek!). Givetvis var jag tvungen att gör en sån fast med grappa istället för gin dessutom.

IMG_1847Det blev  Nardini Amaro i min. Funkade fin fint. Påminde lite om när jag gjorde Manhattans på genever. Den blev söt med maraschino i botten, och härliga lakritstoner i eftersmaken. Fruktigt och lite kryddigt. Jag sparade inte på Reagans, det blev 4 stänk. Annars körde jag samma proportioner som vanligt.

-Suss

Kommentera

