Drink in review v.16; A rose is still a rose

Kaffe,te,kaffe,te( och massor av vatten). Så har veckan sett ut. Kaffet har varit fulkaffe på jobbet,det sista av NK:s diplomatblandning bryggt i bialettin samt ett par stycken espresso macchiato på Mellqvist. Jag gillar de nya lite tyngre kopparna de har där.

Te har varit jasmin pearls samt ”Harrods Ceylon afternoon tea” som jag fick av Storebror som varit i London. Den har en ”refreshing floral bouqet” enligt förpackningen. Nåja; det beror vad man jämför med. Föräldrarna som varit på solsemester( därav min exil på pendeltågslinjen) hade köpt en flaska Hendrick’s gin. Det kallar jag blommigt. Gillar att tax-free flaskan är 1 liter.  Å andra sidan hade Storebror köpt parfym med rosendoft så han vinner.

IMG_1868

Dessvärre har det dålig vädret gjort att mitt balkongodlande inte kommit igång alls. Har köpt lite lökar,frön och en rabarberplanta, men den får stå på föräldrarnas inglasad balkong så länge.

Under helgen ska jag exprimentera med en drink inspirerad av parfymen ”Mandragore”. Jag har pratat om detta förr. Anledningen till att jag nu tar tag i det är att jag har läst Denyse Beaulieus bok ”The perfum lover” och blivit inspirerad. Boken handlar om hur Beaulieu tillsammans med ”näsan” Bertrand Duchafour gör parfym av ett minne hon har av en natt i Sevilla när hon var yngre. Skulle bli en bra drink;det refereras bland annat till apelsinblom, lavendel,vanilj och myrra.  Lägger det på att göra listan. Har dock inte doftat på parfymen; det är bara NK som säljer  dofter ifrån ”L’artisan parfumeur” och de har inte fått in ”Seville à l’Aube” ännu. På det stora hela en bra bok om man är intresserad av parfymer och känner att man har en känslomässig relation till dem. För andra kan den nog bli för teknisk.

Andra lästips;

Rita Konig har börjar skriva för N.Y Times igen. Denna gång om ”spring sours”. Verkar god den där rom-drinken.

Den här artikeln från ”into the gloss”om doftljus som passar män är rolig att läsa. Tydligen kan man inte prata manlighet utan att nämna Hemingway. Den här artikeln om att i allmänhet doftsätta hemmet  är också bra att läsa.

-Suss

Kommentera

