Tisdagsdrink; Witchcraft

Ok. Jag hade bestämt mig för att gör en drink på en av mina favoritparfymer nämligen ”Mandragore” ifrån parfymhuset Annick Goutal. Första gången jag köpte den var i Paris 2005. Jag har bara bra minnen från den resan; det var tre dagars lyxshopping. Jag kom hem med ny parfym, kashmirtröjor och ett par grymt snygga stövlar. Och jag hade vågat mig in på ”Bar Hemingway” på Ritz. Good times, Good times.

Mandragore heter på engelska ”Mandrake” och på svenska ”alruna”. Det är en växt som tillhör potatissläktet och  dess rot har använts inom häxkonst sedan urminnes tider. Den anses vara ett afrodisiakum. Detta kommer tydligen av att alrunans rot liknar en människa(i grova drag) och således anses kunna påverka människors livsandar. Framförallt erotiskt men också  generellt. Kom ihåg i Harry Potter böckern/filmerna då odlar de alruna(som skriker när de omplanteras)och använder för att väcka folk ur basiliks-inducerad koma.

Just historier kring den som afrodisiakum inspirerade tydligen parfymören och de ville skapa en ”mystisk och hypnotisk doft där manligt och kvinnligt möttes”.

Här i Sverige gick parfymen inte att få tag på. Trodde jag tills i söndags. Doften ifråga är unisex och även fast NK:s avdelning för damparfymer inte har ”Mandragore”, så visar det sig att ”Herrdepån” har det. Här har jag förlitat mig på utlandsresor när jag kunde samlat poäng på NK-kortet. (Herrflaska är dock inte lika fin som damflaska). Jag sprutade lite på handen och gick och sniffade på mig själv. Har faktiskt inte haft den på ett tag och ville bli påmind. Det jag insåg var hur mycket den doftar av bergamott och hur mycket jag saknar den. Jag spanar  nu girigt på en flaska.

Som jag sagt förut så är innehållslistan för parfymen samma ingredienser som en jag skulle gilla i en drink ;bergamott,svartpeppar,stjärnanis,mynta,salvia,iris och olika trätoner. Sen var frågan hur jag skulle få ihop det.

När jag funderade över bassprit så var det antingen tequila eller gin som gällde.Allt annat var för sött eller för tråkigt. Sen glömde jag av någon anledning bort svartpepparn; jag som annars är snar att prisa peppar i cocktails.

Första försöken var bassprit,min favoritlikör Domain de Canton,bergamott-tinktur och lite stjärnanis och mynta på olika sätt. Det funkade inte.

Jag har ingen bergamottlikör för tillfället. Så det fick bli bassprit,bergamottsockerlag, färskpressad ingefärsjucie och stjärnanis och mynta. I detta fall så kastade jag ner ett par myntablad i shakern och serverade den med en stjärnanis i glaset. Tequila blev bättre, helt klart. Proportionerna blev nästan en ”Martinez”.

Limeklyftan åkte med eftersom lime lyfter bergamott på ett fantastisk sättt. Många dricker earl grey-te med en citronskiva. Limeskiva är bättre, hands down.

Återigen; för att få ingefärsjucie river man ingefära på den näst grövsta raspen på rivjärnet och kramar sedan ”rivet”.

Mandragore(beta); ger 1 drink

5 cl blanco tequila

2 cl bergamottsockerlag

1 barsked ingefärsjuice

4 myntablad

1 limeklyfta(skal och allt)

för servering;

kylt cocktailglas

1 stjärnanis

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2.Sila ner i glaset och garnera med stjärnanis. Servera.

Jag skulle vilja använda reposado tequila för att ge drinken mer ”oomph”; mer trätoner helt enkelt. Sen måste jag komma ihåg pepparn vid nästa försök,bergamottlikör likaså. Det största problemet är dock stjärnanisen; tror att det kan vara läge för ett par droppar absint för lite lakritskänsla. Men det börjar likna något. Det är en bra fräsch cocktail som ändå har tyngd och värme. Ett par försök till så är jag hemma sen.

Vad gäller ”drinklistan” så blir det något helt annat.  Varje gång jag hör ordet ”Mandrake” så tänker jag på den tecknade serien ”Mandrake” som jag brukade läsa i min storebrors serietidning när jag var yngre. Som vuxen inser jag att den är ganska politisk inkorrekt. Har dock förblivit svag för magiker och illusionister. Min favoritbok är ”Jonathan Strange&Mr Norell”(en bok om två magiker och varför har jag inte gjort en bitter av den ännu?). Jag pratar alltså inte Tobbe Trollkarl här. Kaninen ska inte vara i hattar. Kanin ska var i stekpannan och höga hattar på huvud. Anyhoodle; det blev en ”the magicians remix” i öronen och en tequiladrink i glaset den här veckan.

-Suss

Kommentera

