Lite som en drog/knyter ihop säcken

Jag kan inte sluta stoppa te i alkohol. Omöjligt. Det senaste i raden av experiment hade sitt ursprung i en grej på parfymbloggen ”bois de jasmin”. Min tankekedja gick ungefär så här:

redovisning av receptet på konjaksbaserad jasminratafia–>bloggaren skriver att hon gjort det på grappa istället –>jag har ingen färsk jasmin–>dåliga erfarenheter av torkad jasmin–>älskar ”jasmin pearls”-te(ett grönt långbladigt te som smaksatts med jasmin)–>bra erfarenheter av te i alkohol–> lägger ”jasmin pearls” i grappa.

Baserat på tidigare erfarenheter så blev det åter i två omgångar. Jag använde 8 ”pärlor”/dl grappa. Det fick ligga två timmar, sen bytte jag ”pärlor”. Inget socker behövdes.

Resultatet är jag nöjd med. Grappa kan vara väldigt sött så lite bitterhet från det gröna teet balanserar. Sen blir det väldigt fruktigt och blommigt även fast man kanske inte direkt tänker jasmin.

Har hitills testat två drinkar på grappan; en typ ”Martinez” med ”jasmin pearls”-infuserad grappa,torr vermouth och lapsang-syrup. Sen blev det en ”Negroni” på grappan,söt vermouth(antica formula) och Aperol. Båda blev bra fast den förra blev bättre. Just lite rökigt passar mycket bra till jasmin. Vi får se vad jag hittar på framöver. Tänker att något med ingefära skulle kunna funka. Ingefära,rökigt och jasmin kanske?

-Suss

Kommentera

