Tisdagsdrink; Back to black

Så var det det här med drinken inspirerad av parfym som jag läste om i Vogue. Den hette ”Noir” och innehöll gin,viol och litchi. Jag drog slutsatsen att det kom sig av att en Tom Ford parfym  heter  ”Black Violet”. Jag var klart taggad för att gör en parfym med viol i. Violsyrup finns oftast hemma för att ha i Aviations but that’s about it( kanske är det dags för en Café Pushkin flip igen).

När jag sökte på nätet efter recensioner på parfymen(det var länge sen jag doftade på den) så skrevs det om kryddigheten och en dragning åt herrparfym. Jag gjorde ett halvhjärtat försök med Laproigh men jag måste erkänna att Farenheit Fernet Branca blev bättre, om än i begränsad mängd. Testade både med bergamott-tinktur och limejuice och resultaten blev jämförbara. Limejuice är lättare att finna. Kanske även en bergamott-bitter vore något.

IMG_1982

Back to black; ger 1 drink

6 cl Hendrick’s gin

2 cl litchijuice( men ännu hellre syrup ifrån litchi på burk eftersom den är klar. Annars sila ordentligt)

1 cl violsyrup

1 barsked Fernet Branca

1 barsked limejuice

för servering;

kylt cocktailglas

1. Skaka alla ingredienserna i en isfylld shaker

2. Sila ner i glaset  och servera.

Det blir en fräsch och fruktig drink, med en kryddig eftersmak. Inte särskilt komplicerad men inte heller slätstryken. Båda mina testapor var nöjda; själv blev jag också nöjd och kommer nog servera den på min årliga kinesiska nyårsfest. Litchi passar bra in i den kontexten.

Den låt jag vill lägga till ”drinklistan” på spotify finns ännu inte tillgänglig. Men den här versionen av Amy Winehouse låt är riktigt bra(och kommer läggas till så småningom)

-Suss

Kommentera

