!Hola lovers

*värmer upp fingrarna*

I fredags var det dags för mig mitt årliga bartender-gig. Värdinnan hade valt mexikanskt tema; det var bara att kanalisera Frida Kahlo och tänka på flaskorna i baren som mina målarfärger. Optimalt hade de naturligtvis varit om jag köpt en lösmustach och använt som ”monobrow” för att mer likna Kahlo OCH hipsterbartender på samma gång. Så blev det inte. Dessutom var jag inte festens bäst klädda Kahlo. Men ”målade” gjorde jag.

Vi börjar med det alkoholfria alternativen, jag tycker att såna är minst lika viktiga. Jag gjorde hibiskusdryck (fast bara 1 liter vatten i kastrullen) och sötade med en blandning av strösocker och lite bergamottsockerlag. Blir så gott med lime.  Ställde en stor karaff på bordet. Det fanns också läsk och en karaff vatten,gurkskivor och mynta.

Sen fanns det  drinkar;

Gentle rose cubana; ger 1 drink

2 cl rosenvattensockerlag

2 cl limejuice

4 cl grapefruktjuice

myntablad för muddling

för servering;

ett myntablad till servering

krossad is

1. Muddla myntabladen med rosenvattensockerlag och limejuice.

2. Häll på isen så det fyller glaset.

3. På med grapefruktjuicen. Rör ev. runt.

4. Pynta med mynta. Done!

Den andra var gjorde med kaktusjuice som jag hittade på ICA. Den innehöll mycket äpple och smakade lite syntetiskt. Slutresultatet blev inte det bästa jag gjort(speciellt inte efter att ingefärsjuicen tagit slut) men det är en skiss.

Cactus&Cucumber mojito(?); ger 1 drink

1 cm gurka; delad i kvartar

2 cl ingefärsjuice

1 cl bergamottsockerlag

4 cl kaktusjuice

för servering;

krossad is

1. Muddla gurka,sockerlag och ingefärsjuice.

2. På med kaktusjuicen. Rör om.

3. På med is.Hep!

Sen försökte jag få till något bra med hibiskusdrycken; jag får jobba vidare  på det. Kanske något rökigt skulle vara bra….

Imorgon avancerar vi till drinklistan

IMG_2214

 

 

Kommentera

